Siirry suoraan sisältöön

Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT01-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2025 - 13.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Helena Santanen
Katja Laukkanen
Vastuuopettaja
Helena Santanen
Ryhmät
SHB223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuototeutus, K23, Hyvinkää
Opintojakso
SH00BT01

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla
- kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti
- soveltaa tietojaan avoterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta
- arvioida ja vertailla sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
- suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
- ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Syväoja, P. & Äijälä, O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi.
-Kosonen, A. ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi)
-Terveysportin verkkoaineistot.

Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi:
Kirjallisuus on erikseen mainittuna Canvasin Valtakunnallinen näyttökoe-sivulla ja löydät kirjallisuuden myös DigiCampukselta.

Muu aineisto liittyen Canvas-tehtävien suorittamiseen ilmoitetaan Canvasissa.

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Opintojaksoon kuuluu opintojaksoinfo (läsnäolopakollinen), luento-opetus, työskentely työpajoissa (läsnäolopakolliset), verkko-opiskelu Canvas -työtilassa, kaksi verkkotenttiä ja YleSh näyttökoepäivä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso ystävällisesti Pakki ja Tuudo.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on 15.01.2025 klo 08.30 - 11.30. Ensimmäisen kontaktikerran alussa on opintojaksoinfo klo 8.30-9.30, joka on läsnäolopakollinen. Tämän jälkeen jatkuu luento-opetus, joka ei ole läsnäolopakollista, mutta on oppimisen kannalta suositeltavaa.

Opintojakso sisältää kaksi läsnäolopakollista työpajaa:

-Ryhmänohjaus, kts.lukujärjestys
-SH:n vastaanotolla tehtäviä tutkimuksia ja toimenpiteitä sekä hoidontarpeenarviointi, kts.lukujärjestys

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan: "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaisuus on 4op, joka tarkoittaa noin 108 h opiskelijan työtä.
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso on jaettu kahteen teemaan

Hoidon tarpeen arviointi (2 op):
Tämän moduulin opinnot suoritettuasi osaat:
kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla

kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa

kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti

soveltaa tietojaan avoterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta

suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus-ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä

suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa

hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla

Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä (2 op)
Tämän moduulin opinnot suoritettuasi osaat:

arvioida ja vertailla sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta

käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena

ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Aiemmat moduulit I-IV ja niihin kuuluvat opinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen opintojakson alkua.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun