Organisaation strategiatyöskentely (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00BY31-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Strateginen johtaminen (HYD1), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Minna Pura
- Jonna Hjelt
Vastuuopettaja
Minna Pura
Ryhmät
-
HYD124SJStrateginen johtaminen, yamk, S24, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opinnon suorittamisen jälkeen, opiskelija osaa
- arvioida erilaisia strategiatyön toimintamalleja ja työkaluja
- soveltaa strategiatyökalua kohdeorganisaatiossa ja luoda tulosten pohjalta kehitysehdotuksia
- valita soveltuvia strategisen johtamisen mittareita
- selittää ja havainnollistaa tyypillisen strategiaprosessin toteutuksen ja arvioida sen erilaisia vaihtoehtoisia toteutusmalleja
- kuvata ja arvioida organisaation ainutlaatuisten kyvykkyyksien roolia strategian pohjana
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävissä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Tapaamiset verkossa Zoomissa
tiistaina 10.9.2024 klo 17-20
tiistaina 17.9.2024 klo 17-20
tiistaina 1.10.2024 klo 17-20
Linkki Zoomiin kalenterissa ja Canvas-alustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaalit ja suositeltu kirjallisuus on listattu opintojakson Canvas-oppimisalustalle. (Kirjat, videot, tieteelliset artikkelit).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen)."
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu tehtävissä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitustapaaminen on 10.9.2024 klo 17-19
Opintojakso on avoinna 10.9.2024 - 31.10.2024.
Tehtävien palautuksesta sovitaan erikseen.
Kansainvälisyys toteutuksella
Englanninkielistä kirjallisuutta (katso Canvas).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnon suorittamisen jälkeen, opiskelija osaa
- arvioida erilaisia strategiatyön toimintamalleja ja työkaluja
- soveltaa strategiatyökalua kohdeorganisaatiossa ja luoda tulosten pohjalta kehitysehdotuksia
- valita soveltuvia strategisen johtamisen mittareita
- selittää ja havainnollistaa tyypillisen strategiaprosessin toteutuksen ja arvioida sen erilaisia vaihtoehtoisia toteutusmalleja
- kuvata ja arvioida organisaation ainutlaatuisten kyvykkyyksien roolia strategian pohjana
Opintojakso koostuu eri moduuleista. Kukin moduuli sisältää tiiviin tietoperustan, ohjeet itsenäiseen opiskeluun. Opintojaksolla on useampia arvioitavia tehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opintojaksolla käytössä olevan piste- ja arvosanataulukon tiedot ovat Canvasin työtilassa.
Hylätty (0)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ks. yllä