Siirry suoraan sisältöön

Työikäisten aivoterveyden edistäminen ja yleiset aivosairaudet (3 op)

Toteutuksen tunnus: TO00CB36-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 07.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Kirsi Leinonen

Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät

  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- määritellä aivoterveyteen liittyvät keskeiset käsitteet
- analysoida aikuisväestössä ilmeneviä, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä aivoterveyden riskitekijöitä
- soveltaa aivosairauksien ehkäisyyn liittyviä suosituksia ja tutkittua tietoa suunnitellessaan ja toteuttaessaan asiakkaan ja hänen läheistensä ohjausta aivoterveyttä tukeviin elämäntapoihin
- huomioida aivoterveyteen liittyviä työelämästä lähtöisin olevia työhyvinvoinnin tekijöitä
- hyödyntää asiakas- ja voimavaralähtöisen kohtaamisen, ohjaamisen ja tukemisen perusperiaatteita aivoterveyden edistämisessä ja aivosairauksia sairastavien hoitotyössä
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvaa tietoa ja työmenetelmiä työikäisten aivoterveyden edistämisessä ja tukemisessa sekä aivosairauksia sairastavien hoitotyössä
- soveltaa tietoa aivojen toimintaan liittyvistä muutoksista ja yleisistä työikäisillä ilmenevistä aivosairauksista toteuttaessaan terveyttä edistävää hoitotyötä

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Itsenäisesti opiskeltavan osuuden lisäksi opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa. Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa ei ole pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta: palautteenanto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen sekä mallivastausten jakamiseen tehtävän palautuksen jälkeen sekä vertaispalautteen antamiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja kirjallisuus on nähtävillä Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Tällä opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla ei ole projekti/hankeyhteistyötä työelämän kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kansainvälisyys opintojaksolla on huomioitu lähtemateriaalin muodossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnot ovat laajuudeltaa 3 op, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 81 opiskeluun käytettyä tuntia. Kalenteriin kannattaa myös ajatuksella suunnitella aikataulua tehtävien tekemiseen. Moduulien suunniteltu ajankäyttö on seuraava:
Orientaatio 1 h
Moduuli 1 10 h
Moduuli 2 20 h
Moduuli 3 13 h
Moduuli 4 35 h
Tentti 1 h
Loppureflektio 1 h

Sisältö ja sen jaksotus

Moduuli 1: Johdanto aivoterveyteen
Moduuli 2: Aivoterveyden edistäminen elämäntavoilla
Moduuli 3: Aivoterveys ja työelämä
Moduuli 4: Elämää aivosairauden kanssa

Osaamisen arviointi: Tentti 1 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakso arvioidaan numeerisesti 1-5, hyl.

Artikkelitehtävä (hyv./hyl.)
Case Juuso (hyv./hyl.)
Testaa tietosi- testit x 2 (hyv./hyl.)
Loppureflektointi (hyv./hyl.)
Tentti (max. 30 pistettä. T1-K5)

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin