Vastuullisuuden seuranta ja raportointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00CB05-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 05.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Maria Ekström
- Arto Niemenpää
Vastuuopettaja
Maria Ekström
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- selittää vastuullisuusraportoinnin periaatteita, käsitteitä ja kuvata sääntelykehyksiä
- analysoida organisaation toimintaa ja tunnistaa niitä vastuullisuusnäkökohtia, jotka tulisi sisällyttää raportointiin
- selkeästi ja vaikuttavasti kommunikoida vastuullisuustietoja eri sidosryhmille
- arvioida eettisiä kysymyksiä vastuullisuusraportoinnissa
- soveltaa teoreettista tietoa käytännön tilanteisiin
Toteutustapa
Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Itsenäisesti opiskeltavan osuuden lisäksi opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa. Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä (yksi tehtävä). Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opinnolla on:
Monivalintatehtäviä 2 opintopistettä
Yksilötehtävä 2 opintopistettä
Ryhmätehtävä/kehittämistehtävä 1 opintopiste/opiskelija
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuutta (Canvaksessa lisää):
Aliyu, S. (2024). Issues in sustainability reporting assurance: evidence from interviews. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal.
Fiechter, P., Hitz, J. M., & Lehmann, N. (2022). Real effects of a widespread CSR reporting mandate: Evidence from the European Union's CSR Directive. Journal of Accounting Research, 60(4), 1499-1549. (valittuja osia, painopiste tuloksissa)
Corporate sustainability reporting in EU: https://finance.ec.europa.eu/capital-markets-union-and-financial-markets/company-reporting-and-auditing/company-reporting/corporate-sustainability-reporting_en
Niskala, M. & Palmuaro, S. 2023. Uudet kestävyysraportointivaatimukset: Mitä ne tarkoittavat käytännössä? Helsinki: Alma Talent. (e-kirja)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toimeksiantoja mahdollisuuksien mukaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 24.syyskuuta 2024 klo 16.30 verkossa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälistä toimintaympäristöä tarkastellaan olemassa olevan tiedon kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Monivalintatehtävät 2 op (2 * 26,7)
Yksilötehtävä 2 op
Ryhmätehtävä 1 op/opiskelija
Sisältö ja sen jaksotus
Tämä opintojakso keskittyy syventämään opiskelijoiden ymmärrystä vastuullisuusraportoinnista organisaatioissa. Opintojakson aikana käsitellään vastuullisuusraportoinnin periaatteita, käsitteitä ja sääntelykehyksiä, analysoitaan organisaation toimintaa vastuullisuuden näkökulmasta ja opitaan kommunikoimaan vastuullisuustietoja eri sidosryhmille selkeästi ja vaikuttavasti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Monivalintatehtävät arvioidaan automaattisesti. Yksilötehtävä arvioidaan alla olevien arviointikriteerien mukaan ja tarkennetaan Canvas-oppimisympäristössä esitetyssä arviointitaulukossa.
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.