Siirry suoraan sisältöön

Asiakastutkimus: Asiakasymmärryksestä asiakaskokemukseen - Nivos Oy / Monikanavainen markkinointiviestintä -projekti (15 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BT59-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

54 % Lähiopetus, 46 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 2

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Mervi Talonen

Vastuuopettaja

Mervi Talonen

Ryhmät

  • TOH223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
  • HLB222SN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, S22, Hyvinkää

Sisältö

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa yrityksen tai brändin markkinointiviestinnän kokonaisuuden kohderyhmien mukaisesti
- seurata ja mitata markkinointiviestinnän onnistumista
- kehittää erilaisia markkinointiviestinnän keinoja osana markkinointistrategiaa

Toteutustapa

Monikanavaisen markkinointiviestinnän projekti > Asiakastutkimus: Asiakasymmärryksestä asiakaskokemukseen - Nivos Oy, energiayhtiö

Projektin tavoitteena on tehdä asiakastutkimus (kysely) energiayhtiö Nivos Oy:n asiakasymmärryksen parantamiseksi.

Projektin taustalla oleva tarve on toimeksiantajayrityksen asiakasymmärryksen kasvattaminen, asiakaspalvelun tehostaminen ja kustannusten aleneminen.

Asiakasymmärrys on olennainen osa asiakaspalvelua. Se auttaa yritystä kehittämään palveluita, jotka vastaavat entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin, ja parantaa asiakaskokemusta.

"Jotta asiakasta voisi palvella oikein ja odotusten mukaisesti, täytyy asiakasymmärryksen olla kunnossa. Yritys, joka aidosti ymmärtää keskeisintä sidosryhmäänsä tietää, mikä auttaa asiakkaiden tavoitteiden saavuttamisessa, mutta myös sen, miksi jokin palvelu ei heidän kohdallaan toimi."

Nivos Oy:n toiveena on, että asiakastutkimuksesta saadaan riittävän syvällistä tietoa. Näin heillä on mahdollisuus tehostaa asiakaspalveluaan, ja he voivat tuottaa asiakkailleen hyviä asiakaskokemuksia.

Projektitiimi pyrkii antamaan vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Missä asioissa asiakkaat ovat yhteydessä? Missä kanavissa? Ketkä ja minkälaiset asiakkaat ovat asiakkaaseen yhteydessä? Mihin odotuksiin asiakaspalvelussa tulisi osata vastata?

Kyselytutkimuksessa käytetään Surveypal-kyselytyökalua.

Avainsanat: asiakasymmärrys, asiakaskokemus, asiakastyytyväisyys, asiakastutkimus, mittaaminen, raportointi, liiketoiminnan kehittäminen, palautteenhallintaratkaisut (kyselytyökalut)

Opetus on lähiopetusta. Oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen keskiviikkoisin klo 9.30-10.30. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Projektityöskentelyssä hyödynnetään työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin Nivos Oy:n kanssa P2P-oppimisympäristössä.

Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.

Lisäksi opiskelijat hankkivat Liiketoimintaosaaminen-opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.

Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin Teams-työtilasta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektin toimeksiantaja on energiayhtiö Nivos Oy Mäntsälästä.
Yhteyshenkilö on asiakaspalvelupäällikkö Mira Poutala.
Projektin ohjaa liiketalouden lehtori Mervi Talonen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kick-off (pakollinen osallistuminen): Projektin kick-offiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa.

Projektia ohjataan viikoittain. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.

Kick-off pidetään keskiviikkona 17.1.2024 klo 9.30-11.30 Hyvinkään kampuksella. Ohjaaja lähettää Outlook-kalenterikutsun tapaamiseen, jossa ilmoitetaan paikka ja sisältö.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op=26,7 h

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin tavoitteena on tehdä asiakastutkimus (kysely) energiayhtiö Nivos Oy:n asiakasymmärryksen parantamiseksi.

Projektin taustalla oleva tarve on toimeksiantajayrityksen asiakasymmärryksen kasvattaminen, asiakaspalvelun tehostaminen ja kustannusten aleneminen.

Asiakasymmärrys on olennainen osa asiakaspalvelua. Se auttaa yritystä kehittämään palveluita, jotka vastaavat entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin, ja parantaa asiakaskokemusta.

"Jotta asiakasta voisi palvella oikein ja odotusten mukaisesti, täytyy asiakasymmärryksen olla kunnossa. Yritys, joka aidosti ymmärtää keskeisintä sidosryhmäänsä tietää, mikä auttaa asiakkaiden tavoitteiden saavuttamisessa, mutta myös sen, miksi jokin palvelu ei heidän kohdallaan toimi."

Nivos Oy:n toiveena on, että asiakastutkimuksesta saadaan riittävän syvällistä tietoa. Näin heillä on mahdollisuus tehostaa asiakaspalveluaan, ja he voivat tuottaa asiakkailleen hyviä asiakaskokemuksia.

Projektitiimi pyrkii antamaan vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Missä asioissa asiakkaat ovat yhteydessä? Missä kanavissa? Ketkä ja minkälaiset asiakkaat ovat asiakkaaseen yhteydessä? Mihin odotuksiin asiakaspalvelussa tulisi osata vastata?

Kyselytutkimuksessa käytetään Surveypal-kyselytyökalua.

Avainsanat: asiakasymmärrys, asiakaskokemus, asiakastyytyväisyys, asiakastutkimus, mittaaminen, raportointi, liiketoiminnan kehittäminen, palautteenhallintaratkaisut (kyselytyökalut)

Opetus on lähiopetusta. Oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen keskiviikkoisin klo 9.30-10.30. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Projektityöskentelyssä hyödynnetään työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin Nivos Oy:n kanssa P2P-oppimisympäristössä.

Projektin yksityiskohtaiset tavoitteet tarkentuvat myöhemmin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P:n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa II. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:


Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Opintojakso vastaa aiemmin tarjonnassa ollutta opintojaksoa R0288 Markkinointiviestintä.