Siirry suoraan sisältöön

Tunnetaidot työelämässä ja ihmissuhteissa (3 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BT67-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.12.2023 - 11.02.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Heidi Kajander-Maavuori
  • Paula Väliaho
  • Marko Kallionpää

Vastuuopettaja

Paula Väliaho

Ryhmät

  • TOY223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää sekä ammatillisuuttaan tunnetaidoissa että omaa itsetuntemustaan sekä ihmissuhde- ja viestintätaitojaan
- keskeiset ryhmädynamiikkaan ja asiakastilanteiden haasteisiin liittyvät kysymykset ja tunnistaa niiden ratkaisutapoja
- soveltaa kurssin teoria-ainesta, harjoituksia ja kurssin lähiopetuksessa ja välitehtävissä tehtyjä harjoituksia sekä käytyjä keskusteluja niin omissa ihmissuhteissaan kuin ammattityössään

Toteutustapa

Tunnetaidot työelämässä ja ihmissuhteissa -opintojakso toteutetaan keväällä 2024 pääosin lähitoteutuksena Hyvinkäällä. Opintojakson aloitus- ja lopetuspäivät pidetään Sääksin leirikeskuksessa, muuten opetus pidetään Hyvinkään kampuksella. Opintojaksototeutus on koulutusalasta riippumaton ja se on suunnattu ensisijaisesti Hyvinkään kampuksen opiskelijoille.

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Laurean hyvinvointipalveluiden ja Laurean avainkumppanin Hyvinkään seurakunnan kanssa. Opintojakson opettajina toimivat Heidi Kajander-Maavuori Hyvinkään seurakunnasta sekä Marko Kallionpää ja Paula Väliaho Laureasta.

Opintojaksototeutukseen sisältyy opetusta ja ohjausta sekä itsenäistä että ryhmätyöskentelyä. Opintojakson sähköinen oppimisalusta on Canvaksessa. Canvaksessa on myös opintojakson ensisijainen keskustelukanava sekä opintojakson tarkemmat palaute- ja ohjauskäytännöt.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson suositeltavaa kirjallisuutta:

Keinänen, M. & Martin, M. 2019. Mieli meissä. Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin. Helsinki: Kirjapaja.
Nummenmaa, L. 2019. Tunnekartasto. Kuinka tunteet tekevät meistä ihmisiä. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Pietikäinen, A. Joustava mieli -sarja. Helsinki: Duodecim.
Poijula, S. 2018. Resilienssi. Muutosten kohtaamisen taito. Helsinki: Kirjapaja.
Seppänen, M. 2021. Tunnetaidot voimavarana. Opas sosiaali- ja terveysalalle. Jyväksylä: PS-kustannus.
Sinkkonen, J. 2018. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.
Takanen, K. 2011. Tunne lukkosi: vapaudu tunteiden vallasta. Helsinki: WSOY.

Myös muuta kirjallisuutta voi käyttää lähdekritiikin huomioiden.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja Paula Väliaho ja käytännöistä sovitaan opiskelijan aloitteesta hänen kanssaan.

Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Laurean avainkumppanin Hyvinkään seurakunnan kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus opintojakson orientaatiossa 15.3.2024 ja päätöstilaisuudessa 17.5.2024. Painavista syistä toinen läsnäolovelvollinen opetuskerta on korvattavissa korvaavalla tehtävällä. Muuhun opetukseen osallistuminen on suotavaa myös oppimisen ja tavoitteiden saavuttamisen näkökulmista, läsnäolovelvollisuutta ei muilla opetuskerroilla kuitenkaan ole.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojakson aikana Laureassa on käynnissä useita kansainvälisiä tapahtumia ja yhteyksiä, joita hyödynnetään tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan. Samoin opiskelijoiden mahdollisia KV-yhteyksiä voidaan hyödyntää opintojakson aikana. KV-yhteydet eivät kuitenkaan ole varmistuneet vielä syksyllä 2023.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 3 op ~81 h.

Opintojakso jakaantuu sen tavoitteita mukaillen kahteen sisällölliseen moduuliin:
1. Tunnetaidot ja itsetuntemus (2 op)
2. Ryhmädynamiikka (1 op)

Opintojakson opetuksen/ohjauksen osuus on n. 1 op ja itsenäisen/pienryhmässä työskentelyn osuus n. 2 op. Sekä opetus/ohjaus että itsenäinen/pienryhmässä työskentely ovat jossain määrin opintojakson kattavia.

Tunnetaidot ja itsetuntemus –moduuliin kuuluu itsenäisesti tehtävä portfolio sekä pienryhmän kanssa pidettävä kirjallisuuspiiri. Ryhmädynamiikka -moduuliin kuuluu pienryhmässä toteutettava yhteisöllinen kampustapaaminen. Se pidetään lähtökohtaisesti omalla kotikampuksella, mistä syystä toteutus onkin suunnattu ensisijaisesti yhden kampuksen opiskelijoille, keväällä 2024 Hyvinkäälle.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla kehitetään työelämän ja ihmissuhteiden kannalta oleellisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niihin liittyviä keskeisiä työkaluja.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opintojakson Canvas-tilassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opinto arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Hyväksytyn suorituksen saat osallistumalla aktiivisesti vähintään läsnäolovelvolliseen opetukseen sekä suorittamalla hyväksytysti opinnon tehtävät.

Opintojakson arvioitavia tehtäviä on opintojakson kattava, itsenäisesti tehtävä oppimispäiväkirja ja pienryhmässä toteutettava posteri.
* Oppimispäiväkirjaan liittyy välitehtäviä, valmiin oppimispäiväkirjan ensimmäinen palautuspäivä on 24.5.
* Posterin palautuspäivä on opintojakson päätöspäivä 17.5.

Tutkintosäännön mukaiset toinen ja kolmas palautuspäivä määritellään opintojakson Canvas-tilassa. Ensimmäisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä voi saada suoritusmerkinnän lisäksi myös muuta palautetta.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä arvosanan 3 tasolla vastaten:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Opiskelija osaa esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen sekä edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta sekä kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin.