Skip to main content

Promotion and Support of Mental Health of School-age Children and Young People (5 cr)

Code: TO00BO48-3006

General information


Enrollment
20.05.2024 - 01.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Hanna Nurmiranta
Tiina Putkuri
Kati Saarinen
Teacher in charge
Kati Saarinen
Groups
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
TO00BO48

Learning outcomes

The student is able to:
- assess the psychological and mental development of school-age children and young people and their safe growth environment and its significance for mental health of children and young people
- apply evidence-based methods in assessing mental health of school-age children and young people and in early detection of challenges and problems
- apply evidence-based methods and methods based on multidisciplinary expertise in the promotion and support of mental health of school-age children and young people

Location and time

Kontaktiopetus Tikkurilan kampuksella.

Materials

Oppimateriaali löytyy opintojakson Canvas-työtilasta.

Teaching methods

Opinnot koostuvat kolmesta aihealueesta:
1. Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
2. Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
3. Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa

Opetusmenetelmät:
- aktivoivat luennot, blogi, käänteinen oppiminen (Oppiportin verkkokurssit), case-työskentely, reflektoivat harjoitukset, simulaatio, posteri

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta sekä verkko- ja pienryhmätyöskentelyä (Zoomissa). Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Lisätietoja voit kysyä Kati Saariselta.

Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoilta III moduulin mielenterveys opintojen ja IV moduulin lasten, nuorten ja perheiden hoitotyön opintojen suorittamista edeltävästi. Sosionomiopisiskelijoilla osallistuminen opintojaksolle edellyttää vähintään 80 op opintoja edeltävästi.

Exam schedules

Orientaatio xxx.xx (Pakollinen läsnäolo)
BLOGI: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi.
Blogi - keskustelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät sovitaan orientaatiopäivässä. Blogi- keskustelun aiheita on 6 ja nämä avautuvat 1 vk välein.
POSTERI: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle. Tiedote tehdään canva- pohjalle. Tiedote tehdään 2-3 hengen ryhmissä XXX mennessä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Kontaktituntit: 40h
Itsenäiset tehtävät 95h
- Posteri: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle, sisältää tietotestin
- Blogi: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi
- Ennakkotehtävät lähiopetuspäiviin

Content scheduling

Opintojakson sisällöt:
Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
- riski- ja suojatekijät
- itsetunto ja temperamentti
- tunteet ja tunnetaitojen merkitys mielenterveydelle
- vuorovaikutustaidot mielenterveyden tukena
- stressinhallintataidot

Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
- Lapsen ja nuoren yleisimmät mielenterveys häiriöt
- Lapsen ja nuoren itsetuhoisuus
- Koulu-uupumus ja kouluhaluttomuus
- Tunne-elämän haasteet ja käytöspulmat
- Lasten ja nuorten uniongelmat
- Kriisissä auttaminen

Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
- vuorovaikutustyylit lasten ja nuorten ja heidän perheiden kohtaamisessa
- ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava lähestymistapa
- empaattinen kuuntelemisen taito
- huolen puheeksiotto
- omien tunnetaitojen sekä ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen tunnistaminen, reflektointi ja vahvistaminen
- moniammatillinen yhteistyö

Evaluation scale

H-5

Further information

TÄRKEÄÄ:

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Go back to top of page