Musiikin terapeuttiset mahdollisuudet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ62-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 15.08.2024
Ajoitus
25.10.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Eskelinen
Vastuuopettaja
Anne Eskelinen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella musiikin terapeuttisen merkityksen ja mahdollisuudet hyvinvoinnin edistäjänä
- soveltaa ja käyttää musiikkia ja erilaisia musiikin työtapoja terapeuttisesti asiakkaan hyvinvoinnin tukena
- hyödyntää omia musiikillisia voimavarojaan asiakastyössä ja työhyvinvoinnin tukena
Toteutustapa
Opintojaksolla tutustutaan musiikin terapeuttisiin ja kuntouttaviin työtapoihin ja menetelmiin sekä pohditaan mitä musiikin terapeuttisuus merkitsee asiakastyössä. Pääpaino lähiopetuksessa on kokemuksellisuudessa, omien musiikillisten voimavarojen tunnistamisessa sekä yhteisessä teemojen pohdinnassa. Opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin. Opintojakson lähiopetus toteutetaan Tikkurilassa. Huomioithan että opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää työelämäprojektin, joka toteutetaan yhteistyössä sosiaalialan toimintayksikön kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Tarkista päivämäärät ilmoittautumisen yhteydessä. Huomioithan että opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla käytetään kansainvälistä materiaalia ja artikkeleita kurssimateriaalina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opintojakso jakaantuu:
Musiikin terapeuttiset ja kuntouttavat työtavat sekä menetelmät käytännössä 2 op
Oppimistehtävät 3 op
Opintojakso sisältää lähiopetusta noin 40 tuntia, johon opiskelijan tulee sitoutua 80%. Lisäksi opintojaksolla työstetään oppimistehtäviä yksin tai pienryhmissä ja toteutetaan pienimuotoinen yhteinen projekti asiakastyössä. Opintojakson aikana opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa, josta tehdään kooste opintojakson päättyessä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso muodostuu:
Musiikin terapeuttiset ja kuntouttavat työtavat sekä menetelmät käytännössä 2 op
Osio sisältää kokemuksellisesta lähiopetusta sekä yhteisen asiakasprojektin.
Oppimistehtävät 3 op
Opintojaksolla pidetään oppimispäiväkirjaa ja siitä tehdään kooste opintojakson päättyessä. Lisäksi opintojaksolla työstetään itsenäisiä oppimistehtäviä, jotka liittyvät opintojakson teemoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Arviointimenetelminä opiskelijan itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajien palaute ja arviointi oppimistehtävistä, kirjoitelmasta ja oppimispäiväkirjan koosteesta.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää alla olevan amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II arvosanan 3 mukaista osaamista.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.