Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00CA29-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2024 - 06.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus (PRA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Leila Jaakkola
Mervi Niemelä
Vastuuopettaja
Mervi Niemelä
Ryhmät
PRA223KN
Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, K23, Leppävaara
Opintojakso
YY00CA29

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tarkoituksenmukaiset tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä aineistoa tutkimuksellisen kehittämistyön pohjaksi ja analysoida sen
- tulkita tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tehdä tutkimuksellista kehittämistyötä tietosuojalainsäädännön, hyvän tieteellisen käytännön ja aineistonhallinnan toimintamallien mukaisesti
- toimia tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Muu kijallisuus ilomoitetaan kurssin alkaessa.

Heikkilä, T. 2014 (tai 2008). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. Saatavana myös e-kirjana!

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015 (tai vanhempi vuoteen 2009 asti). Tutki ja kirjoita. Helsinki:Tammi.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahri, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Helsinki: Sanoma pro.

Kananen, J. 2011. Kvantti: Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja-sarja.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018 (tai 2013). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi

Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuken perusteet. Helsinki: Tammi. Saatavana myös e-kirjana!

Toteutustapa

Päiväopetus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.]

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei koske tätä toteutusta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:


Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on 4.9.2024

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei koske tätä toteutusta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Aloitus ja orientointi: Opintojakso alkaa esittelemällä, mitä tutkimuksellinen kehittäminen on ja tutkimus- ja kehittämisprosessin kulku.
Kvalitatiiviset menetelmät: Käsitellään laadullista tutkimusta, haastattelua ja havainnointia tutkimusmenetelminä sekä dokumenttianalyysiä ja sisällönanalyysiä.
Kvantitatiiviset menetelmät: Määrällisen tutkimuksen ominaisuudet, aineiston keräämisen tapoja ja kyselytutkimus tutkimusmenetelmänä.
Eettisyys ja luotettavuus: Tutkimuksen eettiset näkökohdat, luotettavuus, reliabiliteetti ja validiteetti sekä hyvä tieteellinen käytäntö.
Opintojakson aikana suoritetaan useita tehtäviä, jotka tukevat opiskelijoiden ymmärrystä ja taitoja tutkimusmenetelmien käytössä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä.

Siirry alkuun