Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3072

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

23.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 74

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Kaijus Varjonen
  • Teija Fontell

Vastuuopettaja

Teija Fontell

Ryhmät

  • SSG223KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
  • SSG223KAP
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi, ryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Toteutustapa

Muonimuoto-sosionomiopiskelijoiden ydinopintojen opintojakso.

Aika ja paikka

Aikataulutus:
23.01.2024 09.00 - 16.00 Opintojakson orientaatio (mitä on luovuus) sekä kuvallinen SWOT. Luokka 325 Otaniemi
08.02.2024 14.00 - 16.00 Luento, Zoom:
26.2-8.3.2024 Luovat työpajat Kivenkolossa. Ryhmälle yksi valittava aika.
19.03.2024 09.00 - 16.00 Seminaari. Luokat 325 & 327 Otaniemi
16.4.2024 Oppimispäiväkirjan palautus Canvasiin.

Opintojakson tehtävät:
Musiikkipaja ja tehtävä (webinaari/nauhoite)
Kuvallinen ilmaisu ja tehtävä (webinaari/nauhoite)
Draama ja tehtävä (webinaari/nauhoite)
Luova liike ja tehtävä (webinaari/nauhoite)
Luovan työpajan pitäminen ryhmän kanssa ja vertaiskommentointi
Oppimispäiväkirja (palautus 16.04.2024)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Anna Liisa Karjalainen (toim.) 2019.Luovan toiminnan työtavat Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle
Huom. Löytyy e-kirjana Laurean kirjastosta ja kirjan saa vaikka päiväksi tai viikoksi lainaan.

Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö

Lisäksi eri menetelmistä: draama, musiikki, kuva, liikunta jne löytyy runsaasti kirjallisuutta.

Esim: Eeva Saha 2016: Voimadraamaa (+Harjoituspussi-vihkonen ja kortit)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yksilö- ja ryhmätyöskentely (luovat webinaarit ja -työpajat)

PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

23.01.2024 09.00 - 16.00 Opintojakson orientaatio. Luokka 325 (+ lisäluokat) Otaniemi.
08.02.2024 14.00 - 16.00 Luento, Zoom:
26.2 - 8.3.2024 Intensiiviperiodi Kivenkolossa. Luovat työpajat. Ryhmä valitsee itselleen yhden ajan.
19.03.2024 09.00 - 16.00 Loppuseminaari. Luokat 325 & 327 Otaniemi
16.4.2024 Oppimispäiväkirjan palautus Canvasiin.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Espoon Kivenlahdessa sijaitsevan Kivenkolon asukastilan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson aloituksessa 23.01.2024 on opiskelijan tärkeä olla mukana!
Opintojakson (webinaarit) harjoitukset voi opiskelija tehdä oman aikataulun puitteissa, mutta pienryhmässä toteutettava asukastila Kivenkolon luovat työpajat toteutetaan intensiiviperiodin 26.2 - 8.3.2024 välisenä aikana.
Opintojakson loppuseminaari pidetään 19.3 klo 9-16.00 Otaniemessä.
Oppimispäiväkirjaa opiskelija työstää koko opintojakson ajan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luovan työpajan suunnittelu, toteutus ja esitys sekä vertaiskommentointi (ryhmätehtävä) Hyv/Hyl
Luovan toiminnan harjoitukset (yksilötehtävä) Hyv/Hyl
Oppimispäiväkirja, jossa mukana kirjallisuus ja teoria (yksilötehtävä) 0-5

Hylätty (0)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ajallaan. Tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Tehtävien sisältö on olematon tai ylimalkainen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

Taso 1-2
OSAAMINEN: Suoriutuu opintojakson tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti. Osaaminen tilannekohtaista, (jäljittelevää) ja luovuuteen liittyvä ymmärrys suppeaa
TIETÄMINEN: Osaa tunnistaa ja määritellä luovuuteen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Osaa kuvata oman toimintansa.
VERTAISPALAUTE: Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

Tasot 3-4
OSAAMINEN: Jäsentää luovuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Kykenee soveltamaan, selittämään ja vertailemaan oppimaansa sekä perustelemaan valintansa.
TIETÄMINEN: Rajaa ja pohtii tehtäviä. Hakee ydinkysymyksiin luovia, uutta avaavia ratkaisuja ja kykenee valitsemaan eri vaihtoehdoista sopivimman. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa ja ideansa vaikutuksia.
VERTAISPALAUTE:
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että eri muiden näkökulmista. Osaa toimia vuorokaikutuksessa vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

Taso 5
OSAAMINEN: Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen. Ymmärtää luovuuteen ja luovaan toimintaan liittyviä monialaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Kykenee yleistämään, analysoimaan ja yhdistämään omaan ammatilliseen kontekstiin luovaa osaamista ja taidelähtöisiä työskentelyjä.
TIETÄMINEN: Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja ideoida uudenlaisia toimintamalleja. Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistelee moninaisia työskentely- ja ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia. Ymmärtää toiminnan hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.
VERTAISPALAUTE: Ymmärtää vertaispalautteen voiman ja toteuttaa palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Osaa toimia (myös verkko-)yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.