Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0367-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 07.04.2024

Ajoitus

02.05.2024 - 27.08.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Hanna Nurmiranta

Vastuuopettaja

Hanna Nurmiranta

Ryhmät

  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu monimuotototeutuksena Hyvinkään kampuksella ja verkossa keväällä 2024. Opintoon liittyy läsnäolovelvollinen intensiiviviikko 27.-29.5. Lisäksi myös muussa, erikseen mainitussa opetuksessa on läsnäolovelvollisuus. Opintojaksolla voi korvata yhden läsnäolovelvollisen poissaolokerran. Verkko-opetuskerrat tallennetaan soveltuvin osin. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.

Opintoon liittyy opetusta ja sekä itsenäistä että pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja itsensä johtamista.

Opinnoilla voi käyttää tekoälyä mainituissa tehtävissä. Tekoälyn käyttöön pitää viitata Laurean linjauksen mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus esitellään opintojakson Canvas-tilassa, joka aukeaa 2.5.2024.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa."

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Mikäli opiskelija haluaa suorittaa toteutuksen jollain valinnaisella tavalla, tulee hänen:

* lukea lisätiedot opiskelijaintrasta,
* olla yhteydessä vastuulehtoriin ennen orientaatiota sekä
* osallistua opintojakson orientaatioon.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan työelämätehtävä opiskelijan tai opiskelijaryhmän hankkiman työelämäkumppanin kanssa. LbD-tehtävän laajuus on 4 op.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus
* orientaatiossa 7.5.
* intensiiviviikolla 27.-29.5.
* päätösseminaarissa 20.8.

Yksi läsnäolovelvoitteinen opetuskerta on korvattavissa.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan tulee osoittaa aktiivisuutensa sekä osallistumalla oreintaatioon 7.5. (tai ilmoitamalla poissaolostaan vastuuopettajalle) että palauttamalla orientaatiotehtävän viimeistään sen kolmantena palautuspäivänä 16.5. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolle ei ole tiedossa kv-yhteyksiä keväällä 2024. Niitä voidaan kuitenkin opiskelija-aloitteesta lisätä. Samoin työelämäyhteistyöprojekti on mahdollista toteuttaa kv-kumppanin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Suurin osa opintojakson vaatimasta työstä opiskelijan tulee aikatauluttaa itse / pienryhmänsä kanssa.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso tarjoaa oleellisia tietoja ja taitoja lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn. Opiskelijan oppimista ohjaa hänen oma aktiivisuutensa sekä työtään hänen omat mielenkiinnon kohteensa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Osallistumisen edellytyksenä on riittävä aktiivisuus, riittävät akateemiset ja tekniset taidot sekä riittävät tekniset välineet.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä ja se on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson viimeinen tehtävä palautetaan vasta elokuussa, jolloin arviointikin valmistuu vasta sen jälkeen.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä