Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0367-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 18.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2024 - 15.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
9 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Laura Lintu
Elina Kauhanen
Iris Summanen
Vastuuopettaja
Iris Summanen
Ajoitusryhmät
Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Pienryhmät
Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään
Opintojakso
R0367

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

1. Hoikkala, Tommi & Kuivakangas, Johanna (2017) Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Nuorisotutkimusseura ry. Nuorisotutkimusverkosto.

2. Kumpulainen, Kirsi & Aronen, Eeva & Ebeling, Hanna & Laukkanen, Eila & Marttunen, Mauri & Puura, Kaija & Sourander Andre 2017 (toim.) Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim.

Toteutustapa

Kyseessä on monimuoto-toteutus, jossa luennot ja asiantuntijavierailut toteutetaan suurimmaksi osaksi Zoomin välityksellä. Luennot ja asiantuntijavierailut tallennetaan siltä osin, kun vierailijat antavat luvat tallennuksiin, tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnoissa on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta, ja toteutuksella voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin neljän tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.

Opiskelijat osallistuvat monialaiseen neuvottelusimulaatioon Otaniemen kampuksella yhdessä aikuissosiaalityön kuntouttavien työmenetelmien sekä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa 27.-28.3.2024. Jokainen osallistuu simulaatioon yhtenä päivänä kello 8.30-16.30. Monialaiseen simulaatioon osallistuminen on pakollista, mutta päivämäärän suhteen voi esittää toiveita.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin neljän tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kyseessä on 10 opintopisteen laajuinen kokonaisuus. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena:
-Mitä on elää lapsena tai nuorena nyky-yhteiskunnassa, erilaisissa elämäntilanteissa?
-Sosialisaatio

Lasten ja nuorten erityisen tuen tarve
- Neuropsykiatriset häiriöt, käyttäytymisen häiriöt, mielenterveyden häiriöt, nuorten päihteidenkäyttö

Lasten ja nuorten tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
-Vuorovaikutus lasten ja nuorten kanssa
-Lasten ja nuorten kanssa työskennellessä käytettäviä työmenetelmiä
-Itsetunnon ja osallisuuden tukeminen
-Ryhmän ohjaaminen

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutukselle on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.

Siirry alkuun