Social Work with Children and Young People (10 cr)
Code: R0367-3022
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 18.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
19.01.2024 - 15.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 9 cr
- RDI proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Laura Lintu
- Elina Kauhanen
- Iris Summanen
- Teacher in charge
- Iris Summanen
- Scheduling groups
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- This only applies to customers of the open university of applied sciences
- Study unit
- R0367
Learning outcomes
The student is able to
- discern, recognise and assess the special help needs of children and young people
- support children and young people in different life situations and operating environments
- apply information related to the specific stage of a child's and young person's life
Materials
1. Hoikkala, Tommi & Kuivakangas, Johanna (2017) Kenen nuorisotyö? Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. Humanistinen ammattikorkeakoulu. Nuorisotutkimusseura ry. Nuorisotutkimusverkosto.
2. Kumpulainen, Kirsi & Aronen, Eeva & Ebeling, Hanna & Laukkanen, Eila & Marttunen, Mauri & Puura, Kaija & Sourander Andre 2017 (toim.) Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksoon sisältyy työelämäprojekti, jossa suunnitellaan ja toteutetaan noin neljän tapaamiskerran laajuinen lasten tai nuorten parissa toteutettava toimintakokonaisuus.
Exam schedules
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Kyseessä on 10 opintopisteen laajuinen kokonaisuus. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Content scheduling
Lapsuus ja nuoruus elämänvaiheena:
-Mitä on elää lapsena tai nuorena nyky-yhteiskunnassa, erilaisissa elämäntilanteissa?
-Sosialisaatio
Lasten ja nuorten erityisen tuen tarve
- Neuropsykiatriset häiriöt, käyttäytymisen häiriöt, mielenterveyden häiriöt, nuorten päihteidenkäyttö
Lasten ja nuorten tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
-Vuorovaikutus lasten ja nuorten kanssa
-Lasten ja nuorten kanssa työskennellessä käytettäviä työmenetelmiä
-Itsetunnon ja osallisuuden tukeminen
-Ryhmän ohjaaminen
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Toteutukselle on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.