Futures Research Methods (5 cr)
Code: A9323-3022
General information
- Enrollment
-
20.05.2024 - 31.08.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.11.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 24
- Degree programmes
- Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
- Teacher in charge
- Minna Pura
- Groups
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
- Study unit
- A9323
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- monitoroida toimintaympäristöä
- osallistaa organisaation toimijat, sidosryhmät ja kumppanit systemaattiseen toimintaympäristön monitorointiin
- tulkita tulevaisuustietoa ja tunnistaa esiin nousevia trendejä
- rakentaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita
- liittää tulevaisuuksien ennakoinnin osaksi organisaation strategista suunnittelua ja organisaation oppimista
Location and time
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Materials
https://libguides.laurea.fi/liiketalous/tulevaisuudentutkimus
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali (artikkeleita, working papereitä, Case-kuvauksia, kirjoja, joita hyödynnetään soveltuvin osin)
Suomen avaruusstrategia
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Työpajoissa innovoidaan uusia avaruusliiketoimintamahdollisuuksia Laurean tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeessa sekä ideoidaan uudenlaisia jatkokoulutuspolkuja eri alojen osaajille, millä turvataan osaavan työvoiman saatavuus tulevaisuudessa avaruusliiketoiminnan tarpeisiin.
Avaruustoiminnan murros on megatrendi, joka vaikuttaa turvallisuuteen ja tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia. Suomi haluaa olla maailman houkuttelevin ja ketterin avaruusliiketoimintaympäristö, josta hyötyvät kaikki täällä toimivat yritykset, toimivat ne millä alalla tahansa. Tulevaisuuksien johtamisen näkökulmasta on tärkeää havainnoida toimintaympäristöä laajasti yli toimialojen ja planetaaristen rajojen. Avaruus on jo muuttunut integroiduksi osaksi arkipäiväistä elämää. Esimerkiksi tietoliikenneratkaisut, liikenne, sään ennustaminen sekä maa- ja metsätalous nojaavat voimakkaasti satelliittien tarjoamiin resursseihin. Yksityisen sektorin mukaantulo tekee avaruusresurssien käytöstä yhä halvempaa. Resursseja myös pystytään hyödyntämään yhä monipuolisemmin niin uusien arkipäivän haasteiden kuin suurien globaalien haasteiden, kuten ilmaston lämpenemisen, ratkaisussa. Yksityisen sektorin luomista ratkaisuista odotetaan merkittävää hyötyä myös liikenteen automaation kehitykselle eri liikennemuodoissa. Tämä luo mahdollisuuksia täysin uudenlaisille liiketoimintamalleille. Liikenteessä ja liikkumisessa hyödynnämme paikannustietoihin perustuvia navigointipalveluita Sääennusteet pohjautuvat satelliittien tuottamaan tietoon Viestintäsatelliitit välittävät reaaliaikaisia televisiolähetyksiä koteihimme Ilmastonmuutosta, metsäkatoa, tulvia, myrskyjä sekä muita luonnon muutostiloja ja katastrofeja voidaan seurata ja niihin voidaan valmistautua satelliittien tuottaman tiedon ja kuvien avulla. Turvallisuus- ja pelastusviranomaiset hyödyntävät toiminnassaan paikannustietoja Satelliittien tuottamalla tiedolla voidaan optimoida maa- ja metsätaloutta. Kaupunkisuunnittelu, maankäyttö- ja rakentamisala hyödyntävät satelliittien tuottamaa tieto.
Exam schedules
Opinnon lähipäivät toteutetaan kolmen päivän työpajasarjana 13.11., 14.11. ja 15.11. klo 9 - 16.30. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa kaikkina kolmena työpajapäivinä! Jos ei osallistu kaikkiin päiviin, kurssisuoritus hylätään.
Tarkistathan, että pääset työpajapäiviin, kursseilla saattaa olla päällekkäisyyksiä koska tämä on täydentävä jakso josta löytyy kaksi vaihtoehtoista toteutusta! (Toinen vaihtoehto A9323-3023 on etätoteutus joka jakautuu pidemmälle ajalle elo-lokakuulle.)
Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opiskelijan on tehtävä vahvistus viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Vahvistamisen voi tehdä sähköpostilla Canvasissa / Pepissä ilmoitetun vastuuopettajan sähköpostiin.
International connections
Työpajat liittyvät EU-tason kehityshankkeeseen, jonka sisäinen kieli on englanti, Siksi tehtäviä voi palauttaa halutessaan englanniksi. Pääosa materiaaleista on englanninkielisiä. Alustavasti työpajakieli on kuitenkin suomi ja tehtävät voi palauttaa suomeksi.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Varaa itsenäistä työskentelyaikaa myös esitehtävien tekemiseen ennen työpajaa sekä raportin tekemiseen työpajasarjan jälkeen.
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Työpajoihin osallistuminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen
Content scheduling
Opiskelija....
- Saa valmiudet valita ja kriittisesti soveltaa ennakoinnin työkaluja tulkitakseen paremmin kehittyvää ulkoista ympäristöä ja hallitakseen siihen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia
- Osaa kuvitella vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja tunnistaa miten kehittää tulevaisuustietoisuuttaan.
- Osaa muodostaa vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita.
- Saa ennakointivalmiudet, joita voi hyödyntää oman organisaationsa johtamisessa, päätöksenteossa sekä suunnittelu- ja strategiaprosesseissa.
- Näkee itsensä osana systeemistä kokonaisuutta, jolla on mahdollisuus vaikuttaa minkälaiseksi tulevaisuus muodostuu.
Ennen työpajan alkua opiskelijat tutustuvat ennakoinnin perusteisiin itsenäisesti ja tekevät esitehtävän. Työpajojen aikana sovelletaan ennakoinnin menetelmiä käytännön kehityshankkeessa.
Opintojakso koostuu kolmesta työpajasta:
1) Johdanto Lego Serious Playhin ja ennakoinnin menetelmiin
2) Skenaariotyöskentely
3) Skenaarioiden soveltaminen tulevaisuuden johtamiseen
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Toteutukselle on varattu 10 paikkaa Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Täydentävän osaamisen opinto sopii minkä tahansa alan YAMK-opiskelijoille sekä opettajille.
Kurssi vaatii oma-aloitteisuutta opiskella asioita myös omalla ajalla ennen työpajoja. Kurssi soveltuu hyvin myös ennakoinnin konkareille, jotka jo omassa työssään soveltavat tulevaisuusajattelua syventäväksi kurssiksi sekä strategisen johtamisen asiantuntijoille, jotka haluavat kehittää ennakointitaitojaan.
(Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista)