Siirry suoraan sisältöön

Palveluliiketoiminnan muuttuvat ajattelumallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9458-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

08.02.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D /YAMK

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Hannu Tikkanen

Vastuuopettaja

Hannu Tikkanen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • TYJ23SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S23, yhteiset opinnot

Pienryhmät

  • Avoin AMK 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida liiketoimintamalleja ja niiden taustalla vaikuttavia ajattelumalleja
- arvioida liiketoiminnan ajattelumallien ilmenemistä käytännössä
- luoda suunnitelman liiketoiminnan ajattelumallin kehittämiseksi omassa organisaatiossa
- syntetisoida palveluajattelun eri näkökulmia
- ymmärtää palveluajattelun vaikutus liiketoimintaan ja organisaatioihin

Toteutustapa

Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat tutkimuskirjallisuuden kautta erilaisiin palveluliiketoiminnan ajattelumalleihin. Opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat ymmärtää ja kehittää yritysten ja organisaatioiden mahdollisuuksia luoda arvoa asiakkailleen. Opintojakson aiheet ovat relevantteja niin tuote- kuin palvelusektoreilla. Opintojakson sisältö on tarkoitettu hyödynnettäväksi sekä työelämässä että opinnäytetyössä.

Opintojakson työskentely on pääosin itsenäistä, mutta siihen sisältyy myös vertaisoppimista, joka toteutetaan aikataulutettujen Zoom-tapaamisten, verkkokeskustelujen sekä tehtäväpalautusten vertaisarviointien kautta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta etänä. Etäopetusta ei tallenneta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kansainvälisiä palvelututkimuksen artikkeleita, esim:
Heinonen, K. & Strandvik, T. 2015. Customer-dominant logic: foundations and implications. Journal of Services Marketing, 29 (6/7), 472-484
Grönroos, C. & Voima, P. 2013. Critical service logic: making sense of value creation and co-creation. Journal of the Academy of Marketing Science, 41 (2), 133-150
Vargo, S.L. & Lusch, R.F. 2016. Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, 44 (1), 5-23
Kirja:
Grönroos, C. (useita painoksia) Palvelujen johtaminen ja markkinointi.

Tarkempi kirjallisuuslista julkaistaan opintojakson Canvas-työtilassa. Kirjallisuuslistaan voi tulla täydennyksiä tai muutoksia myöhemmin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen alkamispäivä on 8.2.2024 jolloin Canvas-työtila aukeaa.

Zoom-tapaamiset:
22.2. klo 13-16
21.3. klo 13-16
25.4. klo 13-16

Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä (22.2.) tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielistä lähdeaineistoa ja kansainvälistä akateemista kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus, 5 op. vastaa laskennallisesti 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat tutkimuskirjallisuuden kautta erilaisiin palveluliiketoiminnan ajattelumalleihin. Opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat ymmärtää ja kehittää yritysten ja organisaatioiden mahdollisuuksia luoda arvoa asiakkailleen. Opintojakson aiheet ovat relevantteja niin tuote- kuin palvelusektoreilla. Opintojakson sisältö on tarkoitettu hyödynnettäväksi sekä työelämässä että opinnäytetyössä.

Pedagogisesti noudatamme opintojaksolla Laurean LbD-mallia ja käänteisen oppimisen filosofiaa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palveluliiketoiminnan ajattelumalleista sekä soveltaa niitä käytäntöön omassa työssään.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutukselle on varattu 10 kpl Avoimen AMK:n paikkoja.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu yksilöllisesti suoritettaviin tehtäviin sekä ryhmätehtävään.

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.