Siirry suoraan sisältöön

Palveluliiketoiminnan muuttuvat ajattelumallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9458-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 21.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.02.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettajat
Hannu Tikkanen
Vastuuopettaja
Hannu Tikkanen
Ajoitusryhmät
Avoin AMK 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
Pienryhmät
Avoin AMK 1
Opintojakso
A9458

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida liiketoimintamalleja ja niiden taustalla vaikuttavia ajattelumalleja
- arvioida liiketoiminnan ajattelumallien ilmenemistä käytännössä
- luoda suunnitelman liiketoiminnan ajattelumallin kehittämiseksi omassa organisaatiossa
- syntetisoida palveluajattelun eri näkökulmia
- ymmärtää palveluajattelun vaikutus liiketoimintaan ja organisaatioihin

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kansainvälisiä palvelututkimuksen artikkeleita, esim:
Heinonen, K. & Strandvik, T. 2015. Customer-dominant logic: foundations and implications. Journal of Services Marketing, 29 (6/7), 472-484
Grönroos, C. & Voima, P. 2013. Critical service logic: making sense of value creation and co-creation. Journal of the Academy of Marketing Science, 41 (2), 133-150
Vargo, S.L. & Lusch, R.F. 2016. Institutions and axioms: an extension and update of service-dominant logic. Journal of the Academy of Marketing Science, 44 (1), 5-23
Kirja:
Grönroos, C. (useita painoksia) Palvelujen johtaminen ja markkinointi.

Tarkempi kirjallisuuslista julkaistaan opintojakson Canvas-työtilassa. Kirjallisuuslistaan voi tulla täydennyksiä tai muutoksia myöhemmin.

Toteutustapa

Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat tutkimuskirjallisuuden kautta erilaisiin palveluliiketoiminnan ajattelumalleihin. Opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat ymmärtää ja kehittää yritysten ja organisaatioiden mahdollisuuksia luoda arvoa asiakkailleen. Opintojakson aiheet ovat relevantteja niin tuote- kuin palvelusektoreilla. Opintojakson sisältö on tarkoitettu hyödynnettäväksi sekä työelämässä että opinnäytetyössä.

Opintojakson työskentely on pääosin itsenäistä, mutta siihen sisältyy myös vertaisoppimista, joka toteutetaan aikataulutettujen Zoom-tapaamisten, verkkokeskustelujen sekä tehtäväpalautusten vertaisarviointien kautta. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta etänä. Etäopetusta ei tallenneta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen alkamispäivä on 8.2.2024 jolloin Canvas-työtila aukeaa.

Zoom-tapaamiset:
22.2. klo 13-16
21.3. klo 13-16
25.4. klo 13-16

Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä (22.2.) tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perustelluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielistä lähdeaineistoa ja kansainvälistä akateemista kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus, 5 op. vastaa laskennallisesti 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat tutkimuskirjallisuuden kautta erilaisiin palveluliiketoiminnan ajattelumalleihin. Opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat ymmärtää ja kehittää yritysten ja organisaatioiden mahdollisuuksia luoda arvoa asiakkailleen. Opintojakson aiheet ovat relevantteja niin tuote- kuin palvelusektoreilla. Opintojakson sisältö on tarkoitettu hyödynnettäväksi sekä työelämässä että opinnäytetyössä.

Pedagogisesti noudatamme opintojaksolla Laurean LbD-mallia ja käänteisen oppimisen filosofiaa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palveluliiketoiminnan ajattelumalleista sekä soveltaa niitä käytäntöön omassa työssään.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutukselle on varattu 10 kpl Avoimen AMK:n paikkoja.

Siirry alkuun