Skip to main content

Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)

Code: SH00BY60-3007

General information


Enrollment
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Katja Laukkanen
Terhi Hautaviita
Teacher in charge
Terhi Hautaviita
Groups
SHB224KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
Study unit
SH00BY60

Learning outcomes

The student is able to
- describe the client's role as experts and operators in their own lives
- explain the meaning of client's significant others as an emotional resource
describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- describe the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- utilise electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data

Materials

Opintojaksolla käytettävä sähköinen materiaali löytyy joko linkitettynä tai tiedostoina Canvasissa.
Mapa aloituspäivästä saa kurssikirjan. Kirja tulee ottaa mukaan harjoitepäivään ja säästää myöhempänä opinnoissa tulevaa Mapapäivitystä varten.

Teaching methods

Monimuotototeutus: Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä.

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.



1. Opintojakson aloitus 16.1.2024. Aloituksessa läsnäolovelvollisuus.
2. Opintojakson orientaatiokeskustelu Canvaksessa: Keskustelua asiakaslähtöisyydestä. DL 21.1.2024
4. Keskustelu: Sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää DL 29.3.2024
5. Keskustelua asiakaslähtöisyydestä. Arviointi hyväksytty - hylätty. DL
6. Asiakaslähtöinen hoitotyön prosessi -posteritehtävä paritehtävänä: arviointi T1-K5. DL 8.3.2024
7.Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet: Canvas verkkotehtävät opiskelijan itsenäisenä opiskeluna
8. Vuorovaikutuksen työpajat:
ryhmät 1+2: 18.3. ap
ryhmät 3+4: 18.3.2024 ip
9. Apotti-koulutus:
ryhmät 1 + 2: 6.3.2024
ryhmät 3+4: 13.3.2024
10. Mapa 1:
ryhmät 1+2: 11.3.2024
ryhmät 3+4: 12.3.2024

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Opintojakson laajuus on 3 op ja se jakaantuu seuraaviin osiin:

Asiakaslähtöisyyden ja ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 2 op. sisältää Mapa/Katja Laukkanen
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut 1 op, sisältää Apotti-koulutuksen



1 op = 27 h opiskelijan työtä. Opintojakso sisältää sekä reaaliaikaista lähiopetusta tai työpajatyöskentelyä kampuksella sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä Canvas-alustalla

Content scheduling

Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet

- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja strategiat hoitotyössä
- verbaali- ja non-verbaali vuorovaikutus, voimaannuttava läsnäolo ja vuorovaikutus, luottamuksen rakentaminen, aktiivisen kuuntelun ja kysymisen taito, kosketus
- asiakkaan ja läheisten osallisuuden edistäminen vuorovaikutuksen keinoin
- verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet

Asiakaslähtöinen hoitotyö osana sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää

- Käsitteet: Asiakas-, potilas-, ihmislähtöinen hoitotyö, asiakaskokemus, perhehoitotyö, kulttuurisensitiivinen hoitotyö
- Potilasjärjestöt, vertaiset ja kokemusasiantuntijuus asiakkaan tukena
- Monimuotoinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuus ja omien ennakkokäsitysten työstäminen
- Asiakaslähtöinen hoito- ja toimintakulttuuri. Esim. matalan kynnyksen ja hierarkian palvelut, vuorovaikutustietoisuus- ja taitoisuus, asiakas mukana kehittämässä palveluita
- Asiakaslähtöinen hoidon suunnittelu ja hoitotyön prosessi
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, niiden ohjaus, organisointi
- Terveydenhuoltoa ohjaava ajankohtainen lainsäädäntö, normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
- Potilasturvallisuutta koskeva lainsäädäntö ja potilasturvallisuuskulttuuri
- Tietosuoja ja -turva ja niihin liittyvä lainsäädäntö: EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja direktiivi, tietosuojalaki, tietosuoja ja –turva erilaisissa hoitoympäristöissä
- Terveydenhuollon tietojärjestelmät, tietojen liikkuminen järjestelmien välillä
- Digitalisaatio ja asiakkaan tuottaman terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen ja hallinta

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page