Skip to main content

Vulnerable Client Groups and Integration of Services (3 cr)

Code: SH00BS97-3033

General information


Enrollment
27.11.2023 - 13.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
1.5 cr
Virtual proportion
1.5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Katja Laukkanen
Teacher in charge
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Groups
SHB222SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
Study unit
SH00BS97

Learning outcomes

The student is able to
- identify and analyse factors that increase vulnerability, the related support needs and their significance in nursing
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social and health care
- encounter vulnerable clients in nursing and service situations in a sensitive manner
- promote participation, inclusion and rehabilitation of vulnerable clients and their significant others as part of nursing care
- describe the service network of vulnerable client groups and the tasks of different operators as part of the care and service chain and to consult other experts
- critically assess service processes in the social and health care sector from the perspective of vulnerable client groups and implement service guidance
- utilise evidence-based information and recommendations in the guidance and nursing care of clients in a vulnerable position and clients with an immigrant background
- analyse their own and other people's myths, beliefs and prejudices against vulnerable client groups and promote the development of positive attitudes

Materials

Kirjallisuus hankitaan itse
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus

Teaching methods

Opetus toteutetaan on luentoina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.

Exam schedules

ALOITUS
-11.1.2024 katso tarkempi ajankohta lukkarista tai Tuudosta

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

PAKOLLISET LUENNOT
-25. 1 .2024 Kommunikaatio vaikeudet ym. (Lehtori Katja Laukkanen) työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
- 1.2. 2024 Aistivammat sekä niiden seulontamenetelmät (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen), työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
28.2. 2024 Harvinaiset sairaudet -seminaari, Norio -keskuksen asiantuntijat, zoom -yhteys Tikkurilaan, jossa seminaari pidetään. Ohjelma saadaan Tikkurilan opettajalta lähempänä seminaaria. Tähän seminaariin liittyy mahdollisesti ennakkotehtävä.

TYÖPAJA (Lehtorit Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen) pakollinen

2.2.2024
klo 8.30-11.45 Ryhmä 1
klo 12.30-15.45 Ryhmä 2

Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)

TYÖPAJAN ENNAKKOTEHTÄVÄ
-1.2. klo 8.00 mennessä Korvan tutkimus ja huuhtelu -tehtävä (löytyy Canvasista)

MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ pakollinen

- Sosionomiopiskelijoiden kanssa
-29.2. 2024 ryhmä 1 /Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen + sosionomikoulutuksen opettaja
-1.3. 2024 ryhmä 2 /Lehtori Katja Laukkanen + sosionomikoulutuksen opettaja

BLOGI
-Ohjaavat /arvioivat opettajat: Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen
-Sisältö: Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelut
-Tehdään yksin tai 2-3 hengen ryhmissä
-Blogin palautus 26.3. 2024
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista 2.4.2024 mennessä
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä sen palautuspäivästä (Laurean tutkintosääntö)
-Mikäli blogi vaatii täydennystä, niin täydennyksen aikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Completion alternatives

OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

TYÖN OPINNOLLISTAMINEN
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.

Student workload

3 opintopisteen työaika (79,2 h) jakaantuu näin

-Luennot 8 h + Harvinaiset sairaudet asiantuntija /Norio -seminaari 4 h
-Työpaja 4 h
-Monialainen palveluohjaus -päivä 6 h
-Oppimistehtävät ja blogikirjoitus 57,2 h

Content scheduling

OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet

OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut
-Palveluohjaus

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page