Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3033
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 13.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Katja Laukkanen
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ryhmät
-
SHB222SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
Opetus toteutetaan on luentoina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjallisuus hankitaan itse
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.
TYÖN OPINNOLLISTAMINEN
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta ja opintojakson Canvas -työtilasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ALOITUS
-11.1.2024 katso tarkempi ajankohta lukkarista tai Tuudosta
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
PAKOLLISET LUENNOT
-25. 1 .2024 Kommunikaatio vaikeudet ym. (Lehtori Katja Laukkanen) työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
- 1.2. 2024 Aistivammat sekä niiden seulontamenetelmät (Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen), työpajaan voi tulla, jos osallistuu tälle luennolle
28.2. 2024 Harvinaiset sairaudet -seminaari, Norio -keskuksen asiantuntijat, zoom -yhteys Tikkurilaan, jossa seminaari pidetään. Ohjelma saadaan Tikkurilan opettajalta lähempänä seminaaria. Tähän seminaariin liittyy mahdollisesti ennakkotehtävä.
TYÖPAJA (Lehtorit Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen) pakollinen
2.2.2024
klo 8.30-11.45 Ryhmä 1
klo 12.30-15.45 Ryhmä 2
Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)
TYÖPAJAN ENNAKKOTEHTÄVÄ
-1.2. klo 8.00 mennessä Korvan tutkimus ja huuhtelu -tehtävä (löytyy Canvasista)
MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ pakollinen
- Sosionomiopiskelijoiden kanssa
-29.2. 2024 ryhmä 1 /Lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen + sosionomikoulutuksen opettaja
-1.3. 2024 ryhmä 2 /Lehtori Katja Laukkanen + sosionomikoulutuksen opettaja
BLOGI
-Ohjaavat /arvioivat opettajat: Katja Laukkanen, Pirkko Rimpilä-Vanninen
-Sisältö: Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelut
-Tehdään yksin tai 2-3 hengen ryhmissä
-Blogin palautus 26.3. 2024
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista 2.4.2024 mennessä
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä sen palautuspäivästä (Laurean tutkintosääntö)
-Mikäli blogi vaatii täydennystä, niin täydennyksen aikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen työaika (79,2 h) jakaantuu näin
-Luennot 8 h + Harvinaiset sairaudet asiantuntija /Norio -seminaari 4 h
-Työpaja 4 h
-Monialainen palveluohjaus -päivä 6 h
-Oppimistehtävät ja blogikirjoitus 57,2 h
Sisältö ja sen jaksotus
OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet
OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut
-Palveluohjaus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1. HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Luennot, pakollinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä//hylätty
-Työpaja, pakollinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/hylätty
-Blogi hyväksytty/täydennettävä/hylätty, arviointikriteerit ovat Canvas -työtilassa, blogin on myös läpäistävä plagiointitarkastuksen
-Henkilökohtainen arvio toisen blogista hyväksytty/täydennettävä/hylätty,
OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Hyväksytty: Monialainen palveluohjaus -päivässä läsnäolo ja päivän tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty
-Poissaolo korvataan
Laurean tutkintosääntö: " Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi."
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Lähdeviittaukset tehdään Laurean opinnäytetyön ohjeiden mukaisesti. Blogikirjoitus tarkistetaan plagiointi-ohjelmalla.