Kuntoutuksen palvelujärjestelmä, lait ja alueelliset erityispiirteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: SL00BX86-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
27.01.2025 - 15.06.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kunto Virtuaali
- Katja Hämäläinen
Vastuuopettaja
Katja Hämäläinen
Ryhmät
-
SLG224SAKuntoutuksen ohjaajan koulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- havainnollistaa kuntoutuspalvelujärjestelmän kansallisen kokonaisuuden ja analysoida kuntoutuspalveluiden alueellisia eroja
- toimia kuntoutusta ohjaavan lainsäädännön mukaisesti ja sanoittaa sen kuntoutujalle ymmärrettävällä tavalla
- toimia verkostomaisesti kuntoutuksen monialaisessa, moniammatillisissa ja monitoimijaisessa palvelujärjestelmissä edistäen asiakkaan kuntoutumista
- selittää kuntoutuksen toimintakokonaisuudet ja antaa niistä asiakkaalle konkreettisia esimerkkejä
- rakentaa kuntoutujan kanssa hänen kuntoutustarpeitansa vastaavan kuntoutuskokonaisuuden
- valita kuntoutuksen ensisijaiset ja toissijaiset järjestävät tahot sekä erilaiset palveluntuottajat.
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on sekä aikataulutettua että aikataluttamatonta opetusta ja ohjausta. Opetus tapahtuu etänä sekä lähiopetuksena kampuksella.
Etäopetus tallennetaan asiaosuuksien osalta (tallenne katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on yksilö- pari- sekä ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan sekä automatisoitua että henkilökohtaista palautetta opettajan taholta ja hyödynnetään opiskelijakollgoiden antamaa vertaispalautetta. Arviointitaulukot ovat käytössä osassa tehtäviä.
Aika ja paikka
Etäopetus Zoom-oppimisympäristössä (zoom-osoite löytyy opintojakson Canvas-työtilasta), lähiopetus tapahtuu Otaniemen kampuksella
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaali löytyy Canvas-työtilasta.
Perusteos suosituksena: Kuntoutuminen.Ilona Autti-Rämö, Anna-Liisa Salminen, Marketta Rajavaara, Susanna Melkas (toim.) 2., uudistettu painos 2022
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulle on kertynyt aiempaa osaamista opintojaksoon liittyen ja haluat hyödyntää sitä osana opintojaksoa, ota yhteys vastuuopettajaan.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen". Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija itse.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja samaa arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen - TOPI). Opiskelija vastaa itse osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta hakusanalla: "osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen"
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu opiskelijan näin halutessa integroimalla opintojakson tehtäviä opintojakson kanssa osin samanaikaisesti toteutuvan harjoittelun kanssa.
Opiskelija joka on hyväksilukenut tai tehnyt näytöllä harjoittelunsa voi liittää työelämän näkökulmaa kuntoutuksen työpaikkaansa tai mahdollisiin aiempiin harjoittelupaikkoihinsa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso toteutuu aikavälillä 27.1.2025 - 15.6.2025 .
HUOM! Opintojaksolle ei voi ilmoittautua jos ei ole tehnyt edeltävänä opintona opintojaksoa nimeltä Sosiaali- ja terveyspalvelut (5 op)
(Opintojaksototeutukseen liittyvä ennakkotehtävä tulee olla tehtynä 26.1.2025)
LÄSNÄOLOVELVOLLISET webinaarit X 2 ovat seuraavat:
Opintojakson läsnäolovelvollinen aloituswebinaari pidetään Zoomissa 27.1.2025. Osallistumalla webinaariin varmistat paikkasi opintojaksolla.
Opintojakson läsnäolovelvollinen kokoava päätöswebinaari pidetään Zoomissa 2.6.2025. Webinaarissa kerätään myös opintojaksopalaute.
LÄSNÄOLOVELVOLLISET lähiopetukset ovat 10 - 11.2.2025 sekä 8.4.2025
Toteutuksen muu kokonaisaikataulu näkyy opiskelijalle Pakki lukujärjestyksessä sekä opiskelijan Outlook- kalenterissa ja Tuudossa - jos opiskelija on ottanut kaksi edellämainittua käyttöönsä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle". Tällä opintojaksolla tämä tapa on osallistua aloituswebinaariin.
Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
KV-yhteistyö mahdollistuu jos opiskelija opiskelee ulkomailta käsin tai tekee harjoittelunsa kansainvälisessä organisaatiossa ja sen myötä kiinnittää asiat opintojaksoon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
10 op kokonaisuus on keskimäärin 260 - 270 tuntia.
Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen tarvetta, niin ota yhteyttä erityisopettajaan ja vastuuopettajajaan mahdollisten erityisjärjestelyiden toteuttamiseksi. Kirjoittamisen haasteissa tulee varata aika kirjoittamisen pajasta. Katso ohjeet opiskelijaintrasta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson opiskeltuasi osaat toimia sote-kentässä ymmärtäen erilaisten sote-palvelujärjestelmien merkityksen kuntoutuksen ohjaajan työssä. Kuntoutuksen lainsäädännön merkitys konkretisoituu ja saat kattavan tietopaketin erilaisista kuntoutuspalveluista, niin yksityisellä, julkisella kuin kolmannella sektorilla toimimiseksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opetuksen ja ohjauksen painopiste asettuu aikaan ennen harjoittelujaksoa (14.4 - 30.5 ) sekä sen jälkeen. Harjoittelujakson aikana ei ole lähiopetusta eikä läsnöoloa edellyttäviä webinaareja (nauhoitetaan). Tehtävien osalta opintojaksolla on opiskelua edellyttävää toimintaa myös harjoittelujakson aikana.
Jos lähdeviittaaminen tai akateeminen kirjoittaminen on vielä haasteellista, varaa aika kirjoittamisen pajasta kirjoitustaitojesi edistämiseksi.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Arviointi on opiskelijan nähtävillä Canvas-alustalla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin. Arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Jos lähdeviittaaminen tai akateeminen kirjoittaminen on vielä haasteellista, varaa aika kirjoittamisen pajasta kirjoitustaitojesi edistämiseksi.
Plagioinnista kertovan menetelmän käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen kulloisen tehtävän kohdalla.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Hylätty (0)
Katso Laurean Amk-opintojen arviointikriteerit vaativuustaso 1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Katso Laurean Amk-opintojen arviointikriteerit vaativuustaso 1.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Katso Laurean Amk-opintojen arviointikriteerit vaativuustaso 1.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Katso Laurean Amk-opintojen arviointikriteerit vaativuustaso 1.
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.