Voimavaralähtöisen kuntoutumisen harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: SL00BX84-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
14.04.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Ami Heikkinen
- Elina Jääskeläinen
- Ilona Rytkönen
- Mikko Harju
- Hanna Aaltonen
Vastuuopettaja
Mikko Harju
Ryhmät
-
SLG224SAKuntoutuksen ohjaajan koulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää voimavaraistavan kuntoutuksen ja kuntoutumisen sekä ammatillisen vuorovaikutuksen ja dialogin teorioita tukiessaan asiakkaan kuntoutumisprosessia
- perustella toimintaansa teoriatiedolla sekä noudattaa sosiaali- ja terveysalan eettisiä periaatteita
- noudattaa harjoittelupaikan säädöksiä, ohjeita ja käytäntöjä
- toimia sujuvasti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- antaa hätäensiavun tavallisimmissa tapaturmissa tai äkillisissä sairauskohtauksissa, auttaa henkeä uhkaavissa tilanteessa ja sairauskohtauksessa sekä tehdä hätäilmoituksen
- raportoida käyttäen ammattikäsitteitä ja Laurean kirjallisen työn ohjeita.
Toteutustapa
Tämä on kuntoutuksen ohjaaja (amk)- tutkinnon ensimmäinen harjoittelu. Harjoittelut ovat opintojaksoja, joihin ilmoittautuminen tapahtuu Pakissa Laurean ilmoittautumisajankohtina. Ydinopintojen harjoittelut suositellaan tehtäväksi suunnitellun aikataulun mukaisesti, jonka näet HOPS:si. Valinnaisen harjoittelun ajankohdan voit valita omiin opintoihisi sopivaksi.
Harjoittelu suoritetaan sosiaali-, terveydenhuollon ja kuntoutuksen alojen työelämäympäristöissä. Opiskelija vastaa itse harjoittelupaikan hankkimisesta ja ilmoittaa oman harjoittelupaikkansa tiedot heti harjoittelupaikan saatuaan e-lomakkeella, joka löytyy harjoittelun työtilasta. Samassa kuntoutuksen ohjauksen toimintaympäristössä voi suorittaa vain yhden pakolisen harjoittelun. Jos opiskelija haluaa suorittaa myös toisen harjoittelun samassa toimintaympäristössä, niin se toteutuu täydentävänä harjoitteluna.
Harjoitteluun nimetään ohjaava opettaja, jonka kanssa sovit ennen harjoittelun alkua ohjauskäytänteistä. Opiskelija laatii jokaisella harjoittelujaksolle osaamistavoitteet ja kirjaat tavoitteet arviointilomakkeelle. Osaamistavoitteet ovat oman toiminnan ja itsereflektion sekä harjoittelun ohjaajan toiminnan ja arvioinnin lähtökohtana. Arvioi osaamisesi kehittymistä vähintään harjoittelusi väliarvioinnissa sekä loppuarvioinnissa. Kirjaa itsearviointisi arviointilomakkeeseen.
Harjoittelun tehtävästä sekä arvioinnista ja työajan seurannasta (35h/vko + 5h/vko tiedonhankintaa) löytyy ohjeet harjoittelun työtilasta.Tehdyt työtunnit kirjataan työaikapassiin ja hyväksytetään harjoittelun ohjaajalla. Harjoittelujakson päätyttyä harjoittelun tehtävä, arviointilomake ja työaikapassi palautetaan harjoittelun työtilaan.
Tähän harjoitteluun kuuluu hätäensiapu (8 h). Pakollinen orientaatio pidetään Zoomissa, ajankohta nähtävillä lukujärjestyksessä. Pakollinen työpajaharjoitus pidetään A- ja B- ryhmille Otaniemen kampuksella ennen harjoitteluun lähtöä lähipäivien yhteydessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hyödynnä näyttöön perustuvaa informaatiota ja tutkittua tietoa soveltavan osaamisesi kehittämisessä sekä harjoittelutehtävässä, esimerkiksi Laurea:n LibGuides ja kirjaston palveluja hyödyntämällä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö kuntoutuksen ohjaaja (AMK)-koulutuksessa
Osaamisen näytöllä voit osoittaa esim. työssä, työpaikan järjestämässä koulutuksessa, järjestötoiminnassa tai harrastuksissa syntynyttä osaamista. Osaamisen näytöllä voit osoittaa tutkintosi tavoitteiden mukaista osaamistasi riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaamisesi olet hankkinut. Keskeistä prosessissa on, että tunnistat omaa osaamistasi konkreettisesti sanoittaen ja vertaat sitä opetussuunnitelmasi osaamistavoitteisiin. Osaamisen näytöstä voit kysyä ensisijaisesti omalta opettajatutoriltasi.
Huomioithan, että sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan koulutuksissa osaamisen tunnustamiseen liittyy erityis-piirteitä lainsäädännöllisistä seikoista johtuen.
Osaamisen näyttöä edeltää osaamisanalyysin tekeminen: ks. Ohje osaamisanalyysin tekemiseen.
Jos osaamisesi vastaa opintojakson osaamistavoitteita osittain: ks. Osittaisen osaamisen tunnustaminen.
Osaamisen näyttö harjoittelun osalta on mahdollista, jos osaamisesi vastaa harjoittelun tavoitteita. Osaamisanalyysi tulee olla palautettu 31.1.2025 mennessä.
Osaamisen näyttösi arvioidaan ja jos osaamisesi on opetussuunnitelmasi osaamistavoitteiden mukaista, se tun-nustetaan viemällä arviointi opintosuoritusrekisteriisi. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Näytöllä osoit-tamasi osaaminen kerryttää opintopisteitäsi normaalisti.
Toimi osaamisen näytössä näin:
Prosessi käynnistyy sinun aloitteestasi. Ole osaamisen näyttöön liittyvissä kysymyksissä yhteydessä omaan ope-ttajatuutoriisi. Sovi prosessin aloituksesta ja osaamisanalyysisi laatimisesta.
Vertaa osaamistasi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja Laurean arviointikehikkoon Opintosuorituk-set ja arviointi - Arviointikriteerit amk.pdf - Kaikki asiakirjat (sharepoint.com)
Kuvaa missä tehtävässä olet osaamista kerryttänyt, tehtäviesi sisällöt, sekä toimintaympäristö.
Reflektoi omaa osaamistasi ja sen kehittymistä suhteessa opintojakson kaikkiin osaamistavoitteisiin.
Liitä tarvittaessa sovitut kopiot tutkinto-, työ-, ym. tarvittavista dokumenteista näyttöösi.
Näyttö voi koostua haastattelusta, suullisesta keskustelusta, kirjallisesta osaamisen reflektiosta, portfoliosta, työnäytteestä tai muista dokumenteista.
Muut näytöt vastaanottavat opintojakson vastuuopettaja ja opettajatuutori. He vievät suoritusmerkinnän re-kisteriisi.
Osaamisen näyttö harjoitteluiden osalta:
Prosessi etenee samankaltaisesti kuin osaamisen näytön osalta opintojaksoilla. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tehdään aina yksilöllisesti. Harjoittelun näytön vastaanottavat harjoittelun koordinaattori ja opettajatuutori. He vievät suoritusmerkinnän rekisteriisi.
Osaamisen näyttö/ hyväksiluku hätäensiavun (8 h) osalta:
Voimassa olevalla (alle kolme vuotta vanha) Hätäensiapu 8 t tai EA1 tai EA2 todistuksella saa hakea hyväksiluvun opettajilta: Sari Juvonen, sari.juvonen@laurea.fi ja Hanna Aaltonen, hanna.aaltonen@laurea.fi. Liitteeksi viestiin kuva ea-todistuksesta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ensimmäisessä pitkässä harjoittelussa harjoittelun ohjaus tapahtuu samalla tavalla kuin muissakin 10 op:n pakollisten opintojen harjoittelujaksoissa.Tarkemmat tiedot harjoitteluiden ohjauksista löytyy harjoittelun työtilasta.
Työelämän kehittäminen mahdollistetaan yhteisellä tavoitteen- ja tehtävien asettamisella sekä niiden kehittävällä arvioinnilla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelun suositusajankohdan näet pakista. Lukujärjestyksessä harjoittelu on ajoitettu kevätlukukaudelle -25 14.4 - 23.5.2025 välisenä aikana. Harjoittelun tavoitteet tulee palauttaa harjoittelun työtilaan ensimmäisen harjoitteluviikon jälkeen. Harjoittelun tehtävä tulee palauttaa alkuperäisen arviointilomakkeen sekä harjoittelun työaikaa mitanneen passin kanssa arviointikeskustelua varten viikko harjoittelun päättymisen jälkeen harjoittelun työtilaan.
Hätäensiavun pakollinen orientaatio pidetään Zoomissa. Työpajapäivät järjestetään Otaniemen kampuksella lähipäivinä ryhmäjaon mukaisesti. Näiden ajankohdat ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun viikkotyöaika on 40h/vko, josta 5 h/vko omaa aikaan ja paikkaan sitomatonta tiedonhankintatyötä.
Harjoittelun poissaolokäytänteet: Kaikki 2 päivää ylittävät poissaolot korvataan käytännön harjoittelulla joko tekemällä pidempiä työpäiviä tai pidentämällä harjoittelujaksoa.
Hätäensiapu vastaa 8 h opiskelijan työtä sisältäen orientaation, verkkotehtävät ja työpajaharjoituksen.
Sisältö ja sen jaksotus
Harjoittelun osaamistavoitteena ovat:
Opiskelija osaa
- hyödyntää voimavaraistavan kuntoutuksen ja kuntoutumisen sekä ammatillisen vuorovaikutuksen ja dialogin teorioita tukiessaan asiakkaan kuntoutumisprosessia
- perustella toimintaansa teoriatiedolla sekä noudattaa sosiaali- ja terveysalan eettisiä periaatteita
- noudattaa harjoittelupaikan säädöksiä, ohjeita ja käytäntöjä
- toimia sujuvasti ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
- antaa hätäensiavun tavallisimmissa tapaturmissa tai äkillisissä sairauskohtauksissa, auttaa henkeä uhkaavissa tilanteessa ja sairauskohtauksessa sekä tehdä hätäilmoituksen
- raportoida käyttäen ammattikäsitteitä ja Laurean kirjallisen työn ohjeita.
Hätäensiapu: Tavoitteena on lisätä auttamisrohkeutta henkeä uhkaavissa tilanteissa.
Sisällöt
• toiminta auttamistilanteessa
• tajuttoman henkilön tunnistaminen ja ensiapu
• aikuisen painelu-puhalluselvytys sekä neuvovan sydäniskurin käyttö
• ensiapu tukehtumassa olevalle henkilölle
• raajassa olevan suuren verenvuodon tyrehdyttäminen
• tyypillisimpien haavojen ensiapu
• sokki
• tavallisimpien sairauskohtausten ensiapu
• palovammojen ensiapu
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella. ” (Laurean tutkintosääntö).
Edellytyksenä harjoitteluun osallistumiselle on edeltävien teoreettisten opintojaksojen pääsääntöisesti hyväksytty suoritus. Lisäksi hätäensiapu tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelun alkua.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelijan harjoittelun tavoitteet on hyväksytty, arviointilomake ja työaikapassi on hyväksytty sekä harjoittelun tehtävä on arvioitu hyväksytyksi alla olevan kriteeristön mukaisesti.
Hätäensiavun hyväksytty suoritus edellyttää, että verkkotehtävät on tehty ennen työpajaharjoitusta ja opiskelja on osallistunut aktiivisesti työpajaharjoitukseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.(Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitinin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Hylätyn harjoittelujakson kriteerit
Opiskelija
• ei huomio turvallisuusnäkökohtia asiakkaan kuntoutuksen ohjauksessa ja toimintaympäristössä, vaan asiakkaan turvallisuus on vaarassa
• ei toimi vuorovaikutuksessa asiakasta ja hänen oikeuksiaan kunnioittavasti, vaan asiakasta loukkaavasti
• ei noudata sovittuja sääntöjä, kuten harjoittelun tuntimäärää ja/tai aikatauluja, vaan on muuten kuin sairastumisen vuoksi pois harjoittelusta ja/tai myöhästelee toistuvasti ja/tai poistuu toistuvasti ennen työajan päättymistä
• ei osaa kysyttäessä perustella mitään valintojaan käyttämilleen voimavaraistavan kuntoutuksen ja kuntoutumisen sekä ammatillisen vuorovaikutuksen ja dialogin teoriota tukiessaan asiakkaan kuntoutumisprosessia
• ei raportoi kirjallisesti sovittuja harjoittelun tehtäviä
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa reflektion perusteella mitään toimintansa vahvuuksia ja haasteita
Lisätiedot
Harjoittelu sisältää hätäensiavun (8 h).
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.