Liiketoiminnan suunnittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ79-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 12.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
27.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Eeva Miettinen
- Tomas Illman
- Vastuuopettaja
- Eeva Miettinen
- Ryhmät
-
HLA224KA2Liiketalouden koulutus, digitaalinen markkinointi, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
- Opintojakso
- HL00BQ79
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa olemassa olevia trendejä ja asiakastarpeita
- tuotteistaa tarjontaa asiakashyödyn ja –kokemuksen näkökulmasta
- soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja
- tehdä liiketoimintasuunnitelman kestävä liiketoiminta huomioiden*
*Tarkennus "kestävä kehitys huomioiden" astuu voimaan 1.8.2024.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus on nähtävissä opintojakson työtilassa.
Toteutustapa
Opintojakso alkaa 27.8 Leppävaaran kampuksella. Canvas -työtila avautuu opiskelijoille edeltävällä viikolla. Opintojakso toteutetaan monimuototeutuksena Leppävaaran kampuksella ja lähipäiviin tulee sitoutua.
Kampuksella toteutettavien lähipäivien (ma/ti kerran kuussa) lisäksi opiskelijat ja opiskelijatiimit toimivat itsenäisesti verkossa / tapaamisin. Lisäksi yksi opetuskerta on verkossa (zoom), josta ei tule tallennetta. Tiimien loppupalaverit pidetään opintojakson päätyttyä zoomissa.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Opiskelijat saavat itse muodostaa tiimit. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Opintojakson projekti etenee prosessimaisesti ja välipalautuksia on joka kuukausi.
Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 27.8.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Tehtävät on jaksotettu tasaisesti opintojakson ajalle, ja aikataulun noudattaminen tasoittaa tehtävien kuormitusta. Tiimisopimuksessa on tärkeää määritellä tasapuoliset vastuut projektin osatehtävistä. Työskentelyaikaa tulee varata jokaiselle viikolle.
Tenttiin valmistautumiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tehtävä projektityö tehdään tiimissä.Henkilökohtaisena tehtävänä on monivalintatentti verkossa.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Opintojakson projekti etenee prosessimaisesti ja välipalautuksia on joka kuukausi.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.