Tiedonhallinta ja tietokannat (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0241-3028
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
12.01.2025 - 15.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen (NDV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Matti Oosi
Vastuuopettaja
Matti Oosi
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 45. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 45. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
NDV224SNTietojenkäsittelyn koulutus, digitaalisten palveluiden kehittäminen, päivätoteutus, S24, Tikkurila
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hallinnoida ja käyttää tietokantoja
- suunnitella ja toteuttaa tietokantoja
- käyttää tietokannan käsittelykieltä tiedon etsinnässä ja muokkauksessa
Toteutustapa
Opintojakson voit suorittaa:
a) Osallistumalla opetukseen Tikkurilassa, suorittamalla tehtävät ja osallistumalla kokeeseen
Canvas työtila käytössä, jossa keskeinen materiaali saatavissa
Osa kurssista tapahtuu itsenäisesti Viope oppimisympäristössä.
Luennoille osallistuminen erittäin toivottavaa
Luennot sisältävät ryhmätöitä
Tehtävät/projekti
Palautettava määräaikaan mennessä
Palauttamaton tai myöhässä palautettu tehtävä on arvostelussa 0 pistettä
Aika ja paikka
Ei saatavana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurssin suorittaminen vaatii ajan ja motivaation lisäksi, että opiskelijalla on kohtuullisen moderni tietokone käytettävissä koko opintojakson ajan. Tietokone voi olla Apple MacOS, Linux tai MS Windows -käyttöjärjestelmällä toimiva ja mieluiten alle viisi vuotta (5 a) vanha kannettava, jota voi käyttää akulla oppituntien ajan.
Oppimateriaalit ovat käytettävistä opintojakson Canvas ja Viope-työtilan kautta.
Canvas -materiaalissa on viitteitä Canvasin ulkopuolisiin materiaaleihin, joiden hankkiminen ja käyttö on opiskelijan aktiivisuuden varassa. Näissä materiaaleissa voi olla kirjoja, internet-materiaaleja sekä PDF-kirjoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ei saatavana
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei saatavana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokoa ja kuormittavuutta kuvaa siitä saatava opintopistemäärä viisi (5 op). Yksittäinen opiskelija joutuu työskentelemään riittävästi omaksuakseen opintojakson tavoitteet. Täsmällinen tuntimäärä riippuu opiskelijan opsikelutaidoista, opiskelumotivaatiosta, taustasta kurssin aiheeseen peilaten jne jne.
Yleensä laskennalliseksi keskiarvoksi ilmoitetaan 5 op x 26,7 h/op = yhteensä 133,5 h työskentelyä
Tunneilla käydään läpi tiedonhallinnan ja tietokantojen perusteita.
Käsitellyistä menetelmistä tai tekniikoista tehdään harjoituksia ja ryhmätöitä, joita työstetään lähituntien lisäksi muuna aikana itsenäisesti sekä ryhmän kanssa yhteisesti.
Sisältö ja sen jaksotus
Tietokannoista yleisesti. Relaatiotietokannoista yleisesti. SQL jokseenkin monipuolisesti. Tietokantojen hallinta ja käyttö CLI / web / GUI. DB käyttö verkon etäkoneilta. ODBC. Tietokantadumppi: teko, palautus, käyttö.
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla opiskellaan tiedonhallinnan ja tietokantojen perusteita. Aiempaa kokemusta ei tarvita.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä. Ks lisää täältä -> https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/Jaetut%20asiakirjat/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2FstudentFin%5Fopintosuorituksetjaarviointi%2FJaetut%20asiakirjat%2FArviointikriteerit%20amk%2Epdf&parent=%2Fsites%2FstudentFin%5Fopintosuorituksetjaarviointi%2FJaetut%20asiakirjat
Arviointinäyttö saadaan ryhmätehtävistä, yksilötehtävistä ja loppukokeesta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opinnoissaan hyväksyttävää tasoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillinen Tietoperusta, Tiedonhaku Ja Raportointi
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
• osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä
• osaa raportoida
Ammatillinen Toiminta Ja Työelämän Kehittäminen
• osaa toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
• osaa toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
• osaa ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, Johtaminen Ja Vastuullisuus
• osaa toimia ryhmän jäsenenä
• osaa suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
• osaa toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
• osaa noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillinen Tietoperusta, Tiedonhaku Ja Raportointi
• osaa käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
• osaa koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
• osaa raportoida sovitulla tavalla
Ammatillinen Toiminta Ja Työelämän Kehittäminen
• osaa toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
• osaa toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
• osaa osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Ryhmätyötaidot, Johtaminen Ja Vastuullisuus
• osaa toimia tavoitteellisesti ryhmässä
• osaa suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
• osaa havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
• osaa perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisest
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen Tietoperusta, Tiedonhaku Ja Raportointi
• käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
• vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
• raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen Toiminta Ja Työelämän Kehittäminen
• toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
• ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän
tarpeisiinsa vastaamisesta
• ennakoida ohjaustarpeitaan
Ryhmätyötaidot, Johtaminen Ja Vastuullisuus
• edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
• hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
• toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
• suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden