Siirry suoraan sisältöön

Terveydentilan kokonaisarviointi ja kliininen päätöksenteko (10 op)

Toteutuksen tunnus: SY00BW92-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Anne Kokko
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Tiina Mäkelä
  • Jonna Suominen
  • Kaija Marttila
  • Mika Alastalo
  • Pirjo Huikko
  • Mikko Aulio

Vastuuopettaja

Mika Alastalo

Ryhmät

  • SYV824SJ
    Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

• Soveltaa laaja-alaisia tietojaan anatomiasta, fysiologiasta ja patofysiologiasta asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnissa ja kliinisessä päätöksenteossa
• Hallitsee keskeisten elintoimintojen osalta strukturoidun anamneesin teon ja asiakkaan kokonaisvaltaisen kliinisen tutkimisen soveltaen näyttöön perustuvia käytänteitä, välineitä ja menetelmiä
• Toteuttaa hoidon tarpeen arviointia ja diagnostisia tutkimuksia, tulkita niiden tuloksia ottaen vastuuta asiakkaan terveydentilan sekä hoidon seurannasta
• Perustaa hoidon valinnassa tarvittavan kliinisen päätöksenteon hoitosuosituksiin ja
näyttöön huomioiden asiakkaan yksilöllisen tilanteen
• Toimia päätöksenteossa yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä moniammatillisen työryhmän toimijoiden kanssa
• Suunnitella asiakkaan hoidon, seurannan ja jatkohoidon sekä tarvittaessa hoitoon ohjauksen laajennetun tehtävänkuvansa mukaisesti
• Konsultoida ja toimia konsultoivana laajennetun tehtävänkuvansa mukaisesti hyödyntäen erilaisia konsultaatio- ja kommunikaatiomenetelmiä

Toteutustapa

Opintojakso koostuu seuraavista kokonaisuuksista:

- Patofysiologia: luento-opetus (syksy 2024)

- Potilaan kliininen tutkiminen: integroitu luento-opetus ja käytännön harjoittelu, jossa läsnäolovelvollisuus (syksy 2024) ja OSCE-näyttökokeet (kevät 2025)

- Kliininen päätöksenteko: Potilascase-tehtävät ja seminaarit, joissa läsnäolovelvollisuus (seminaarit keväällä 2025)

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Korhonen, P., Mustajoki, S. ja Salonen, T. 2020. Potilaan tutkiminen. Duodecim.

- Syväoja, P. & Äijälä, O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi. Helsinki: Tammi.

- Mäkelä, M., Keinänen-Kiukaanniemi, S., Korhonen, P., Kosunen, E., Mäntyselkä, P. & Salokekkilä. P. (toim.) 2020. Yleislääketieteen perusteet. Duodecim, Helsinki.

- Lisäksi Canvas-oppimisympäristössä osoitettuja aineistoja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on laajuudeltaan 10 opintopistettä.

Sisältö ja sen jaksotus

- Patofysiologia
- Potilaan kliininen tutkiminen
- Kliininen päätöksenteko

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSCE-näyttökokeet tulee suorittaa hyväksytysti erillisten kriteerien mukaan.

Potilascase-tehtävät arvioidaan numeerisesti 1-5.

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arvosanaan T1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)