Siirry suoraan sisältöön

Projektijohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HY00BU12-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 04.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Tiina Lehtosaari

Vastuuopettaja

Taina Vuorela

Ryhmät

  • HYA524KJ
    Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation ja yksilön valmiuksia projektijohtamisessa
- hyödyntää erilaisia menetelmiä TKI-toiminnassa ja projektijohtamisessa
- johtaa projektin taloutta, viestintää ja vaikuttavuutta

Toteutustapa

Opintojakso on Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen-koulutukseen johdatteleva projektijohtamisen ydinopinto. Opinto suoritetaan itsenäisesti Canvas-oppimisympäristössä.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vrt. Canvas oppimisympäristö: kirjallisuustiedot tehtäväkohtaisesti.
- Wells, K. & Kloppenborg, T. 2018. Project Management Essentials. Business Expert Press. Ebook Central (LAUREAn kirjasto)
Chapters 1 – 7 (Introduction, Initiating a Project, Engaging Team & Stakeholders, Determining Project, Scheduling, Budgeting,
Directing Performance)
- PROJEKTITOIMINTA lehti 2/2020 seuraavat artikkelit:
- Nevalainen, A. 2020. Organisaation riskimaisema näkyväksi projekti- ja riskisalkun yhteispelillä. PROJEKTITOIMINTA lehti 2,
s. 14-18.
- Aaltonen, P. 2020. Mistä on onnistunut projekti tehty? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 24-27.
- Buttler, P. ja Oksman, R. Projektien halutaan onnistuvan. Mitkä ovat onnistumisen kriteerit? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s.
42-43.
- Halttunen, E. 2020. Projektipäällikön urapolku. Raksahommista yhden maamme suurimman lentokenttähankkeen johtoon.
PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 44-47.
- Ilama, V. 2020. Onnistuneen projektikulttuurin ytimessa. PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 48-49.
-Ahola, T. 2020. Muistithan ottaa käyttäjät mukaan projektiisi? PROJEKTITOIMINTA lehti 2, s. 66-67.
-Knardal, P. S. & Pettersen, I. J. 2015. Creativity and management control: the diversity of festival budgets. International Journal
of Managing Projects in Business, Vol. 8, No. 4, pp. 679-695.
-Zerjav, V. 2021. Why Do Business Organizations Participate in Projects? Toward a Typology of Project Value Domains, Project
Management Journal, Vol 52(3), 287-297.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkat päivämäärät Canvasissa

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla käytetään lähdemateriaalina kansallista ja kansainvälistä kirjallisuutta.
Perehdytään myös kansainväliseen hankemaailmaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Teoriaosuus: itseopiskelumateriaalit Canvasissa (5 op = 133,5h)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso suoritetaan 2.2.2023 mennessä itsenäisesti Canvas oppimisympäristössä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

***

Opintojaksolla palautettava kaikki tehtävät ja saatava yli 40 pistettä hyväksyttävään suoritukseen.

***

Arviointikriteerit:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Hylätty (0)

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta: teoriaosuus)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta, case-tehtävä)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä; teoriaosuus)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti (case-tehtävä).

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta: teoriaosio ja case-tehtävä)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta: projektijohtamisen teoriakatsaus; case-tehtävä)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä: case-tehtävä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta: case-tehtävä)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu: case-tehtävä)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen: casetehtävä)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä; case-tehtävä)