Siirry suoraan sisältöön

Tietojohtaminen ja arkkitehtuurit (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00BU20-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Jani Merikivi
  • Satu Luojus

Vastuuopettaja

Satu Luojus

Ryhmät

  • NYA324KJ
    Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tietojohtamisen keskeiset sisällöt ja käsitteet
- eritellä tiedon tuottamisen tasot ja niiden merkityksen johtamisessa
- tunnistaa aineettoman pääoman sisällöt ja merkityksen johtamisessa
- tiedonhallinnan prosessimalleja ja niiden merkityksen organisaatioiden toiminnan kehittämisessä
- soveltaa tietojohtamista arvonluonnissa
- ymmärtää tietojohtamisen roolin mittaamisessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa
- ymmärtää tietojärjestelmien ja tietohallinnon merkityksen organisaatioiden johtamisessa
- toteuttaa työelämälähtöisen tietojohtamisen projektin ja arvioida sen toteutumista ja hyötyjä organisaatiolle

Toteutustapa

Itsenäinen ja joustava verkkototeutus

Suoritustapa tarjotaa opiskelijalle mahdollisuuden aikaan, paikkaan tai tiettyyn ryhmään sitomattomaan opiskeluun. Opintojakso edellyttää opiskelijalta vahvaa itseohjautuvuutta. Opiskelija suorittaa opintojakson ensisijaisesti itsenäisesti, ilman opettajan tai ryhmän tukea ja itse päättämässään aikataulussa. Edellytyksenä kuitenkin on, että opiskelija esimerkiksi hankkii itse keskustelu- tai palautekumppaneita.

Opiskelija suorittaa opintojakson itsenäisesti ja joustavasti 1.3 – 15.9.2024 välisenä aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaali koostuu opintojakson alussa tarkemmin määritellystä kirjallisuudesta,
opiskelijan itse hankkimasta aineistosta sekä muusta opintojaksolla myöhemmin ilmoitetusta aineistosta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa
ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan
nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin
opintojaksolla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla noudatetaan Laurean pedagogisista LbD-toimintamallia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen tärkeät päivämäärät on kuvattu Canvas-oppimisympäristössä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, joka edellyttää keskimäärin 135 tunnin työmäärää / opiskelija.

Sisältö ja sen jaksotus

Toteutustapa ja sen jaksotus on kuvattu Canvas-oppimisympäristössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK-opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on erilaisia oppimistehtäviä. Opintojakso tehtävineen on rakennettu YAMK tason (EQF7/
NQF7) mukaisesti ja suoritusta arvioidaan koko opintojakson ajalta.

Opintojakson arviointi perustuu tehtävien suorittamisen, itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hyväksytty
suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja kaikki oppimistehtävät ovat
suoritettu tehtävänannon mukaisesti.

Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (kiitettävä).

Hylätty (0)

Opetusuunnitelmassa määritellyt tavoitteet eivät toteudu tai opintosuoritukset eivät täytä arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että
kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri
alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä
tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta
tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)