Tietojohtaminen ja arkkitehtuurit (5 op)
Toteutuksen tunnus: NY00BU20-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Jani Merikivi
- Satu Luojus
Vastuuopettaja
Satu Luojus
Ryhmät
-
NYA324KJTulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, yamk, K24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tietojohtamisen keskeiset sisällöt ja käsitteet
- eritellä tiedon tuottamisen tasot ja niiden merkityksen johtamisessa
- tunnistaa aineettoman pääoman sisällöt ja merkityksen johtamisessa
- tiedonhallinnan prosessimalleja ja niiden merkityksen organisaatioiden toiminnan kehittämisessä
- soveltaa tietojohtamista arvonluonnissa
- ymmärtää tietojohtamisen roolin mittaamisessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa
- ymmärtää tietojärjestelmien ja tietohallinnon merkityksen organisaatioiden johtamisessa
- toteuttaa työelämälähtöisen tietojohtamisen projektin ja arvioida sen toteutumista ja hyötyjä organisaatiolle
Toteutustapa
Itsenäinen ja joustava verkkototeutus
Suoritustapa tarjotaa opiskelijalle mahdollisuuden aikaan, paikkaan tai tiettyyn ryhmään sitomattomaan opiskeluun. Opintojakso edellyttää opiskelijalta vahvaa itseohjautuvuutta. Opiskelija suorittaa opintojakson ensisijaisesti itsenäisesti, ilman opettajan tai ryhmän tukea ja itse päättämässään aikataulussa. Edellytyksenä kuitenkin on, että opiskelija esimerkiksi hankkii itse keskustelu- tai palautekumppaneita.
Opiskelija suorittaa opintojakson itsenäisesti ja joustavasti 1.3 – 15.9.2024 välisenä aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaali koostuu opintojakson alussa tarkemmin määritellystä kirjallisuudesta,
opiskelijan itse hankkimasta aineistosta sekä muusta opintojaksolla myöhemmin ilmoitetusta aineistosta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa
ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan
nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin
opintojaksolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla noudatetaan Laurean pedagogisista LbD-toimintamallia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen tärkeät päivämäärät on kuvattu Canvas-oppimisympäristössä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälinen tutkimuskirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka edellyttää keskimäärin 135 tunnin työmäärää / opiskelija.
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutustapa ja sen jaksotus on kuvattu Canvas-oppimisympäristössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu vain YAMK-opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on erilaisia oppimistehtäviä. Opintojakso tehtävineen on rakennettu YAMK tason (EQF7/
NQF7) mukaisesti ja suoritusta arvioidaan koko opintojakson ajalta.
Opintojakson arviointi perustuu tehtävien suorittamisen, itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hyväksytty
suoritus edellyttää, että opintojakso on suoritettu toteutussuunnitelman mukaisesti ja kaikki oppimistehtävät ovat
suoritettu tehtävänannon mukaisesti.
Opintojakso arvioidaan asteikolla: 0 (hylätty) – 5 (kiitettävä).
Hylätty (0)
Opetusuunnitelmassa määritellyt tavoitteet eivät toteudu tai opintosuoritukset eivät täytä arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että
kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri
alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä
tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta
tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)