Development of Social and Health Care Services and Entrepreneurship (6 cr)
Code: SH00BT03-3019
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- RDI proportion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Saara Helander
- Kirsi Ronkainen
- Teacher in charge
- Kirsi Ronkainen
- Groups
-
SHV222KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
- Study unit
- SH00BT03
Learning outcomes
The student is able to
- display intrapreneurship in their work
- work as part of a team to develop client-oriented and effective services
- critically evaluate the impact and influence of services promoting health and well-being and to recognise the needs for reform from the perspective of individuals, client groups and society
- commit as a part of a team to develop client-oriented and effective services
- plan, implement and evaluate an innovation project in their own field utilising multidisciplinary expert communities and networks
- employ applicable methods of research, development work and service design in an innovation project
- evaluate the results, process and outcome of an innovation project in relation to the set goals
- communicate product and service solutions and business ideas in a convincing manner
- produce high-quality and motivating guidance material for the customer and the work community
- identify the special features of entrepreneurship in the social and health care sector and the significance of entrepreneurship to the service system
Location and time
21.03.2024 08.15 - 11.30 B505-506 (50 henkilöä) Orientaatio: Pakollinen läsnäolo
28.03.2024 09.00 - 15.00 B505-506 (50 henkilöä) Löydä-vaiheen käynnistys
04.04.2024 09.00 - 15.45 B505-506 (50 henkilöä) Ohjaus (30 min./tiimi) ja tiimityöskentelyä
11.04.2024 09.00 - 15.45 B505-506 (50 henkilöä) Löydä-vaiheen toteutusta tiimeissä
18.04.2024 09.00 - 13.00 B505-506 (50 henkilöä) Määritä-vaihe
19.04.2024 09.00 - 14.00 B505-506 (50 henkilöä) Kehitä-vaihe: Ideointityöpaja
25.04.2024 09.00 - 14.00 B505-506 (50 henkilöä) Tuota-vaihe: Prototypointi ja testaus
29.04.2024 09.00 - 15.45 B505-506 (50 henkilöä) Tuota-vaiheen toteutusta tiimeissä
15.05.2024 12.30 - 15.45 B505-506 (50 henkilöä) Tiimien ohjaus
22.05.2024 12.30 - 15.45 Ulkopuolinen tila : Teams Esitykset
Materials
Esim.
Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly, 26.
Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.
Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.
Teaching methods
PÄIVÄOPETUS
Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen:
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
2) Yrittäjyys 2 op
---
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opinnoissa on ennakkotehtävä joka avautuu 3-4 viikkoa ennen lähiopetuksen alkua. Ennakkotehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu, jotta voi osallistua projektiin.
- Opinto on toteutustavaltaan yhdessä tehtävä projekti. Kehittämisprojekti tehdään kumppaniyrityksen/ työelämäkumppanin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu.
- Opinnolla on aikataulutettua lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä. Opiskelijan on hyväksytyn suorituksen saamiseksi VÄLTTÄMÄTÖNTÄ (=pakollista) osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti tiiminsä kanssa. Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta. Mikäli poissaoloja kertyy, opettajalla on mahdollisuus pyytää täydentävää näyttöä opiskelijan osaamisesta.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.
- HUOM! Opintoja ei voi tehtä etänä, itsenäisesti eikä verkko-opintona.
Suoritukset
- Ennakkotehtävät
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset/ tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat ensin tehtävistä itsenäisistä tehtävistä -> sekä opitun pohjalta käytävästä yhdestä 1-1,5 h kestävästä tiimin lukupiirikeskustelusta.
- Opettaja rakentaa tiimit sen jälkeen kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä. Tiimijakoa ei tule muuttaa ilman neuvottelua opettajan kanssa.
- Opiskelijat sopivat tiimissä aikataulun tehtävien ja lukupiirin toteutukseen.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Yrittäjyyden tehtävät voit aloittaa viikolta 3 eli 15.1.23
Employer connections
Työelämän yhteistyökumppani varmistuu myöhemmin.
Exam schedules
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma.
- Portfolion palautus 24.5.24
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus 30.4.24 mennessä.
International connections
Ei ole.
Completion alternatives
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op: Korkeakoulutasoiset palvelumuotoilun opinnot.
2) Yrittäjyys 2 op: Korkeakoulutasoiset yrittäjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.
Student workload
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiimitapaamisissa tulee olla läsnä. Tiiviin projektityön aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista.
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op
2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h
Content scheduling
Ks. edellä ohjelma + sisältö
Evaluation scale
H-5
Further information
Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.