Skip to main content

Development of Social and Health Care Services and Entrepreneurship (6 cr)

Code: SH00BT03-3019

General information


Enrollment
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
4 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Saara Helander
Kirsi Ronkainen
Teacher in charge
Kirsi Ronkainen
Groups
SHV222KN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Study unit
SH00BT03

Learning outcomes

The student is able to
- display intrapreneurship in their work
- work as part of a team to develop client-oriented and effective services
- critically evaluate the impact and influence of services promoting health and well-being and to recognise the needs for reform from the perspective of individuals, client groups and society
- commit as a part of a team to develop client-oriented and effective services
- plan, implement and evaluate an innovation project in their own field utilising multidisciplinary expert communities and networks
- employ applicable methods of research, development work and service design in an innovation project
- evaluate the results, process and outcome of an innovation project in relation to the set goals
- communicate product and service solutions and business ideas in a convincing manner
- produce high-quality and motivating guidance material for the customer and the work community
- identify the special features of entrepreneurship in the social and health care sector and the significance of entrepreneurship to the service system

Location and time

21.03.2024 08.15 - 11.30 B505-506 (50 henkilöä) Orientaatio: Pakollinen läsnäolo
28.03.2024 09.00 - 15.00 B505-506 (50 henkilöä) Löydä-vaiheen käynnistys
04.04.2024 09.00 - 15.45 B505-506 (50 henkilöä) Ohjaus (30 min./tiimi) ja tiimityöskentelyä
11.04.2024 09.00 - 15.45 B505-506 (50 henkilöä) Löydä-vaiheen toteutusta tiimeissä
18.04.2024 09.00 - 13.00 B505-506 (50 henkilöä) Määritä-vaihe
19.04.2024 09.00 - 14.00 B505-506 (50 henkilöä) Kehitä-vaihe: Ideointityöpaja
25.04.2024 09.00 - 14.00 B505-506 (50 henkilöä) Tuota-vaihe: Prototypointi ja testaus
29.04.2024 09.00 - 15.45 B505-506 (50 henkilöä) Tuota-vaiheen toteutusta tiimeissä
15.05.2024 12.30 - 15.45 B505-506 (50 henkilöä) Tiimien ohjaus
22.05.2024 12.30 - 15.45 Ulkopuolinen tila : Teams Esitykset

Materials

Esim.

Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.

Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly, 26.

Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.

Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.

Teaching methods

PÄIVÄOPETUS

Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen:

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
2) Yrittäjyys 2 op

---

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op


- Opinnoissa on ennakkotehtävä joka avautuu 3-4 viikkoa ennen lähiopetuksen alkua. Ennakkotehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu, jotta voi osallistua projektiin.
- Opinto on toteutustavaltaan yhdessä tehtävä projekti. Kehittämisprojekti tehdään kumppaniyrityksen/ työelämäkumppanin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu.
- Opinnolla on aikataulutettua lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä. Opiskelijan on hyväksytyn suorituksen saamiseksi VÄLTTÄMÄTÖNTÄ (=pakollista) osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti tiiminsä kanssa. Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta. Mikäli poissaoloja kertyy, opettajalla on mahdollisuus pyytää täydentävää näyttöä opiskelijan osaamisesta.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.
- HUOM! Opintoja ei voi tehtä etänä, itsenäisesti eikä verkko-opintona.

Suoritukset

- Ennakkotehtävät
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset/ tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)

2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat ensin tehtävistä itsenäisistä tehtävistä -> sekä opitun pohjalta käytävästä yhdestä 1-1,5 h kestävästä tiimin lukupiirikeskustelusta.
- Opettaja rakentaa tiimit sen jälkeen kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä. Tiimijakoa ei tule muuttaa ilman neuvottelua opettajan kanssa.
- Opiskelijat sopivat tiimissä aikataulun tehtävien ja lukupiirin toteutukseen.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Yrittäjyyden tehtävät voit aloittaa viikolta 3 eli 15.1.23

Employer connections

Työelämän yhteistyökumppani varmistuu myöhemmin.

Exam schedules

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma.
- Portfolion palautus 24.5.24

2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus 30.4.24 mennessä.

International connections

Ei ole.

Completion alternatives

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op: Korkeakoulutasoiset palvelumuotoilun opinnot.

2) Yrittäjyys 2 op: Korkeakoulutasoiset yrittäjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.

Student workload

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiimitapaamisissa tulee olla läsnä. Tiiviin projektityön aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista.
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op

2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h

Content scheduling

Ks. edellä ohjelma + sisältö

Evaluation scale

H-5

Further information

Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op

On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.

Go back to top of page