Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT01-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Annika Kallio
Vastuuopettaja
Annika Kallio
Ryhmät
-
SHV222KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla
- kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti
- soveltaa tietojaan avoterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta
- arvioida ja vertailla sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
- suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
- ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla
Toteutustapa
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, itsenäinen verkko-opiskelu Canvas -työtilassa. Opinnossa on myös pari- tai ryhmätyöskentelyä.
6.2.2023 klo 830-11.45 Zoom-luento
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen aikataulun mukaisesti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toinen seuraavista oppikirjoista:
Syväoja, P. & Äijälä, O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi.
Kosonen, A. ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi)
Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi:
Kirjallisuus on erikseen mainittuna Canvasin Valtakunnallinen näyttökoe-sivulla ja löydät kirjallisuuden myös DigiCampukselta.
Muu aineisto ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Osaamisen näyttö opinnolla Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla:
Jos opiskelijalle on kertynyt laaja-alaista osaamista hoitajan vastaanottotyöstä, esimerkiksi terveysaseman vastaanottotoiminnassa viimeisen viiden vuoden aikana, hänellä saattaa olla mahdollisuus osoittaa osaamisensa näytöllä. Näytön prosessi käynnistyy opiskelijan aloitteesta.
Osaamisen tunnistamisen vaiheet:
1) Opiskelija lukee opintojakson tavoitteet
2) Opiskelija tunnistaa osaamistaan tavoitteiden osoittamissa asioissa
3) Opiskelija kirjoittaa osaamisanalyysin, joka sisältää seuraavat asiat
• työtehtävien sisällöt ja toimenkuva sekä toimintaympäristö
• oman osaamisen reflektointi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisanalyysissa opiskelija osoittaa, miten on hankkinut tavoitteiden mukaista osaamista ja reflektoi osaamisensa tasoa.
4) Opiskelija liittää osaamisanalyysiin tarvittavat todistukset (työtodistukset, työpaikka- tai jokin muu lisäkoulutus) ja lähettää sen opintojaksosta vastaavalle lehtorille.
Opintojaksosta vastaava lehtori arvioi onko näyttö hyväksytty.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso ystävällisesti Pakki ja Tuudo.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 26,7hX4op, joka tarkoittaa noin 107 h opiskelijan työtä.
Opintojakso on jaettu kahteen teemaan:
Hoidon tarpeen arviointi (2 op) 53,5 h opiskelijan työtä
Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä (2 op) 53,5 h opiskelijan työtä
Osaamisen näyttöön liittyvä valmistautuminen ja osallistuminen sisältyvät edellä mainittuihin tuntimääriin.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista asioista:
- Hoidon tarpeen arviointi, kliininen tutkiminen ja ohjaaminen, ryhmänohjaaminen sekä lääkehoidon erityispiirteet vastaanottotoiminnassa
- Sähköisten palveluiden- ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä
- Verkossa tehtävä kaksiosainen tentti (tietotesti ja case tehtävät)
- Valtakunnalinen (YleSH) näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-IV ja niihin kuuluvat opinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5, hylätty.
Hoidon tarpeen arviointi (sis. luennot, ryhmänohjauksen ja muut Canvas-tehtävät) HYV/HYL
Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä (sis. Canvas tehtävät) HYV/HYL
Työpaja, läsnäolovelvoite, HYV/HYL
Hoidon tarpeen arviointi minitentti T1-K5 ja case-tentti: T1-K5.
0 - 4.9 pistettä = HYL
5 - 5.9 pistettä = 1
6 - 6.9 pistettä = 2
7 - 7.9 pistettä = 3
8 - 8.9 pistettä = 4
9 - 10 pistettä = 5
Opinnon arvosana on kahden tentin keskiarvo. Hyväksytty suoritus edellyttää 50 % vastauksista oikein.
Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arvio HYV/HYL
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa
perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa
toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
-kuvata oman toimintansa
merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa
opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella
toimintaansa tutkitun tiedon avulla
-esittää ratkaisuja ammatillisiin
tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas-
tai kumppanisuhdetta
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä
ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa
kehittymistä suhteessa opinnon
osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
-arvioida ja kehittää ryhmän
yrittäjämäistä ja vastuullista
työskentelyotetta
- arvioida osaamisen
hyödyntämismahdollisuuksia sekä
suunnitella omaa ja ryhmän
kehittymistä
-arvioida tuotetun tiedon, taidon
tai idean sovellettavuutta ja
vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai
yhteistyötahojen tarpeita
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä
päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja
kokemuksellisen tiedon toisiinsa