Uudistava monialainen terveyden edistäminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT23-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.10.2024 - 31.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Anne Suvitie
- Vastuuopettaja
- Anne Suvitie
- Ryhmät
-
STV224SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila
- Opintojakso
- ST00BT23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja SOTE-muutosten merkitystä terveydenhoitajatyöhön
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella ja toteuttaa terveydenhoitajatyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
Aika ja paikka
14.10.2024 - 30.3.2025
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lähteet:
Absetz. P. Motivoiva, voimaannuttava ohjaus ja pystyvyyden tunne
Crawford & Brown 2010. Brief communication traps and opportunities. (BOU-malli).
Furman, B. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa. Verkkokurssi.
Crawford, P. & Brown, B. 2010. Fast heathcare: Brief communacation, traps and oppurtunies
Crawford, P. & Brown, B. 2009. Mental health communication between service users and professionals:
disseminating practice-congruent research
Lappalainen R.2016. Kuntoutusasiakkaan motivointi.
Kirjat:
Vänskä 2011. Onnistuuko ohjaus.
Mönkkönen K. 2007. Vuorovaikutus. Dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä.
Sitra: Mikä tekee dialogin?
Ajankohtaiset näyttöön perustuvat artikkelit.
Oppimateriaali/kirjallisuus kerrotaan orientaatiossa ja on nähtävillä Canvas-työtilassa, kun se aukeaa.
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tehtävät (IVA-analyysi).
Vierailevat luennoitsijat 7.11 ja 14.11 sekä kokemusasintuntija.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Yksin tehtävien tehtävien viimeiset palautuspäivät I 4.12.24 II 24.2.2025 III 30.3.2025
Tehtävät, joitssa tehdään vertaispalaute palautuspäivämäärät: 5.12 .2024 tai 24.2.2025
Kansainvälisyys toteutuksella
KV-yhteydet toteutuvat materiaalien muodossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Terveyspolitiikka terveyden edistämisen taustalla 1 op
Yhteisön terveyden edistäminen 1 op
Monialainen terveyden edistäminen terveydenhoitajatyössä 1 op
Opintojakson keskeinen sisältö:
- kansalliset,kansainväliset strategiat ja SOTE-muutos terveydenhoitajatyössä
- terveydenhoitaja voimavaraisen ja dialogisen ohjauksen asiantuntijana
- terveyden edistämisen mallit terveydenhoitajan työn kehittämisessä
- IVA-analyysin hyödyntäminen yhteisön terveyden edistämisessä
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- arvioida kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja SOTE-muutosten merkitystä terveydenhoitajatyöhön
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella ja toteuttaa terveydenhoitajatyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.