Lapsiperheen terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT14-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
21.08.2024 - 31.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Johanna Häkkinen
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Riikka Ketonen
- Johanna Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Riikka Ketonen
- Ryhmät
-
STV224SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila
- Opintojakso
- ST00BT14
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä neuvolaikäisen lapsen terveydenhoitajatyössä
- vahvistaa ja tukea tunnetaitoja ja vanhemmuutta lapsiperheissä
- kartoittaa ja tukea lapsiperheen mielenterveyttä, voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden merkitystä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali on ilmoitettu Canvasissa.
Toteutustapa
TOTEUTUKSEN KUVAUS KESKEN JA AIKATAULUT TARKENTUVAT OPINTOJEN ALKUUN MENNESSÄ!
Orientaatio: 28.8.2024
Lene- pienryhmä- työskentely: A - ryhmä ja C ryhmä (ryhmän STV223KA opiskelijat) 3.10.2024, B- ryhmä 2.10.2024
Perhepolku -ohjaajakoulutus: A- ryhmä 10.10.2024 ja B- ryhmä 9.10.2024, C ryhmä 4.10.2024 (ryhmän STV223KA opiskelijat)
Kyseenalaistaminen ja ohjaus simulaatio -pienryhmä: A -ryhmä 30.10.2024, B- ryhmä 24.10.2024 ja C- ryhmä 25.10.2024 (ryhmän STV223KA opiskelijat)
Ryhmä tentti 31.10.2024
Muu aikataulu löytyy tarkemmin kalenterista.
Opinnoissa hyödynnetään käänteisen oppimisen ja case- oppimisen menetelmiä. Opiskelijoilta odotetaan aktiivista mukanaoloa ja näkökulmien jakamista. Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot), ryhmissä A ja B (mm. case-työpajat; LENE -tunnit, perhepolku -ohjaajakoulutus). Opintoihin liittyy myös vierailevien luennoitsijoiden pitämiä tunteja.
TÄRKEÄ! Pienryhmäjako (A, B ja C) ilmoitetaan Canvas -työtilassa opintojen alkaessa. Pienryhmäopetus keskiviikko- ja torstaipäivinä on ensisijaisesti varattu STV224SAM ryhmän opiskelijoille, muiden ryhmien opiskelijoiden pienryhmäopetus voi sijoittua myös muuhun ajankohtaan. Pienryhmien aikataulut vahvistuvat opintojen alkuun mennessä.
Opinnot sisältävät läsnäoloa vaativaa zoom-opetusta. Opiskelijalla tulee olla opinnoissa toimiva tietokone (kamera ja mikrofoni), joka mahdollistaa aktiivisen ja vuorovaikutteisen osallistumisen zoom- opetuksessa. Vuorovaikutteista oppimista edistetään pitämällä kamerat auki oppimistilanteissa.
Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Mahdollisista poissaoloista on hyvä ilmoittaa opintojakson opettajille. Opintojakson alkaessa sovitaan tarkemmin poissaolokäytänteistä. Pienryhmätyöskentelyn poissaolot tulee korvata.
Opintojaksolle edellytetään, että on suorittanut opinnot IV moduuliin saakka. Erityisesti IV moduulista tulee olla suoritettuna Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op sekä Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op.
Vastuuopettajat: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi) ja Johanna Saastamoinen (johanna.saastamoinen@laurea.fi)
Oppimisympäristönä Canvas. Canvas- työtila avautuu 21.8.2024
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Alumnit
Espoon, Vantaan ja Helsingin kaupungit
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelija voi tehdä Ahot-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä yht. 133.5h
Kontaktiopetus 50h
Ryhmätentti 4
Itsenäinen työskentely 83h
Sisältö ja sen jaksotus
Opiskelija osaa:
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
-soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä neuvolaikäisen lapsen terveydenhoitajatyössä
-arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden merkitystä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille
-käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
-noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.