Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT13-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 17.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Valpuri Seikkula
- Anne Suvitie
- Elina Kauhanen
- Irene Latva-Korpela
- Johanna Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Anne Suvitie
- Ryhmät
-
STV224SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila
- Opintojakso
- ST00BT13
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen voimavaralähtöistä ohjausta, työmenetelmiä ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- kartoittaa ja tukea lasta odottavan perheen mielenterveyttä, voimavaroja ja terveyttä suojaavia sekä vahvistavia tekijöitä
- arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• NEUKO-tietokanta: Äitiysneuvola https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko?toc=1112236
• Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
• Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
• Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim.
• Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
• Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
• Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali.
Toteutustapa
Tämä opinto on verkkototeutus terveysalan opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat.
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, jota ei tallenneta.
Opinnossa on itsenäistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyöskentelyä.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinnoissa hyödynntetään break out roomeja kamerat päällä.
Tehtävistä voidaan antaa henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Opintojaksolla on myös itsearviointia.
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka
-Verkkotapaamiset
-verkkotehtävät
-kotitentti
-testaa osaamisesi -testit
-virtuaalinen työpajatyöskentely
-virtuaaliset simulaatioharjoitukset
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO)
-Verkkotapaamiset
-verkkoluennot
-virtuaalinen työpaja
-tietotesti
-imetysohjausnäyttö
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta, katso lukujärjestys.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Voit hakea hyväksi lukua imetysohjaajakoulutuksesta, jos olet aiemmin suorittanut vastaavan WHO:n mukaisen koulutuksen ja sinulla on siitä todistus.
Yli viisi vuotta vanhan koulutuksen lisäksi vaaditaan osaamisen näyttö tietojen ajantasaisuudesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka 3.5 op = 95 h
• Verkko-opetus ja virtuaaliset työpajat 30 h
• Obstetriikan verkkoluento 8 h
• Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5 op = 40h
• Verkko-opetus ja -tehtävät, virtuaalinen työpaja, tietotesti 18 h
• Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja näyttö 22 h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1.
- Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
- Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
- Odottavan perheen terveyden edistäminen
- Normaali raskauden kulku sekä riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
- Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
- Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
- Synnytyspelko
- Lapsivuodeaika ja kotikäynti
- Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen
- Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus
Osa 2.
Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Kun olet osallistunut imetysohjaajakoulutukseen, osaat
- antaa tietoa imetyksestä
- ohjata hyvän imetysasennon ja -otteen saavuttamisessa
- toteuttaa imetystä edistäviä hoitokäytäntöjä synnytyksen aikana ja sen jälkeen
- ohjata liian niukassa ja runsaassa maidonerityksessä sekä rintojen hoidossa
- neuvoa tavanomaisissa imetyksen ongelmatilanteissa ja tunnistaa erityisryhmät, jotka tarvitsevat imetysohjauksen erityisosaamista
Pienryhmäjako (A, B ja C) ilmoitetaan Canvas -työtilassa opintojen alkaessa.
Pienryhmäopetus keskiviikkoisin ja torstaisin on ensisijaisesti STV224SAM ryhmän opiskelijoille. Muiden ryhmien pienryhmäopetus voi sijoittua myös muuhun ajankohtaan.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tämä opinto on verkkototeutus terveydenhoitotyön opiskelijoille.
Etusijalla ovat opiskelijat STV224SAM ryhmästä, verkko- ja monimuoto-opiskelijat.
Lähtötasovaatimuksena on lasten hoitotyön opintojakson suorittaminen hyväksytysti ennen opintojakson alkua.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Pienryhmätyöskentelyissä kamerat pidetään päällä.
Oppitunteja ei nauhoiteta.