Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT13-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 16.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Anne Suvitie
- Valpuri Seikkula
- Irene Latva-Korpela
- Johanna Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Anne Suvitie
- Ryhmät
-
STV223KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
- Opintojakso
- ST00BT13
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen voimavaralähtöistä ohjausta, työmenetelmiä ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- kartoittaa ja tukea lasta odottavan perheen mielenterveyttä, voimavaroja ja terveyttä suojaavia sekä vahvistavia tekijöitä
- arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
• NEUKO-tietokanta: Äitiysneuvola https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko?toc=1112236
• Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
• Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
• Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim.
• Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
• Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
• Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018–2022.
• Raskaana olevan sekä imeväisikäisen lapsen äidin sekä perheen imetysohjaus, HOTUS-hoitosuositus (päivitetty 2020)
• Imetyksen tuki ry:n materiaali, Imetys.fi
• Muu tunneilla erikseen osoitettava materiaali, ajankohtainen tutkimusnäyttö
Toteutustapa
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö
• lähiopetus
• tehtävät
• kotitentti
• testaa osaamisesi -testit
• työpajatyöskentely
• simulaatioharjoitukset
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO)
• lähiopetus
• luennot
• työpaja
• tietotesti
• imetysohjausnäyttö
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella ja etänä järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Etäopetusta ei tallenneta.
Opinnossa on yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta, tehdään itsearviointia sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu vierailevien luennoitsijoiden kautta, mm. Laurean alumnit.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälisyys toteutuu englanninkielisissä lähdemateriaaleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
OSA 2: Imetysohjaus (WHO)
Mikäli olet suorittanut aikaisemmin WHO:n imetysohjaaja (20 h) koulutuksen ja sinulla on siitä todistus, tämä voidaan katsoa osaamisen näyttönä.
Yli viisi vuotta vanhan koulutuksen lisäksi vaaditaan osaamisen näyttö tietojen ajantasaisuudesta.
Osaamisen näyttöä voit hakea olemalla yhteydessä opintojakson opettajaan,
irene.latva-korpela@laurea.fi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö 3.5 op = 94 h
• Verkko-opetus ja työpajat 30 h
• Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5 op = 40 h
• Verkko-opetus ja -tehtävät, harjoitukset ja tietotestit18 h
• Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1.
• Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
• Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
• Odottavan perheen terveyden edistäminen
• Normaali raskauden kulku sekä riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
• Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
• Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
• Synnytyspelko
• Lapsivuodeaika ja kotikäynti
• Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen
• Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus
Osa 2.
Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Kun olet osallistunut imetysohjaajakoulutukseen, osaat
• tukea ja ohjata imetyksessä
• ohjata hyvän imetysasennon ja -otteen saavuttamisessa
• toteuttaa imetystä edistäviä hoitokäytäntöjä raskauden aikana ja synnytyksen aikana sekä sen jälkeen
• ohjata liian niukassa ja runsaassa maidonerityksessä sekä rintojen hoidossa
• neuvoa tavanomaisissa imetyksen ongelmatilanteissa ja tunnistaa erityisryhmät, jotka tarvitsevat imetysohjauksen erityisosaamista
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.
• Ennen opintojakson alkua on opiskelijalla oltava hyväksytysti suoritettuna lasten hoitotyön ja seksuaaliterveyden edistämisen opinnot.
• Opetus tapahtuu kampuksella, virtuaalisissa oppimisympäristöissä ja verkkotapaamisissa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.