Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS88-3037
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.12.2023 - 11.02.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 29.04.2024
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Silja Laitila
- Eija Söderlund
Vastuuopettaja
Eija Söderlund
Ryhmät
-
STV223KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa
Toteutustapa
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakso 6op on osa moduulia Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä ja toteutus siältää sekä verkko-opiiskelua että opetusta Tikkurilan kampuksella. Toteutukselle voivat osallistua Laurean sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat ja tälle toteutukselle valitaan ensisijaisesti opiskelijat ryhmästä STV223KA. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, erilaisia luentoja, työskentelyä pienryhmissä sekä simulaatiota/työpajoja.
Opintojakon osat:
OSA 1: Psykiatria ja päihdelääketiede
OSA 2: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
OSA 3: YleSh-tietotesti
Toteutustapa
OSA 1. Canvasissa (itsenäinen verkko-opiskelu)
OSA 2. Lähiopetuksena kampuksella tai Zoomissa (luennot, työpajat, ulkopuoliset luennoitsijat, simulaatiot) sekä materiaalit verkossa. Sisältää seminaari -tai projektityön, mikä tehdään pienryhmissä sekä työelämäyhteistyökumppanin kanssa sovitulla tavalla.
OSA 3. Tikkurilan kampuksella
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan Canvasissa. Samaa lähdemateriaalia käytetään opintojakson aikana opiskelun tukena ja se on myös materiaalina tietotestiin ja työpajoihin/simulaatioihin valmistautumisessa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksoon liittyy seminaari ja/tai LbD-projekti. Projektin sisältö ja aikataulu tarkentuu lopulliseen muotoonsa opintojakson alkaessa. Ohjeistus ja ryhmiin jakautuminen tapahtuu orientaatiokerralla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson teoriaopetus toteutuu pääosin ennen käytännön harjoittelujaksoa. Opintojakson aikataulut, sisältö ja suoritustavat läpikäydään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistumalla luennolle opiskelija myös varmistaa osallistumisensa kurssille (ks. Laurean tutkintosääntö).
Kokeet/tehtävät:
- Canvasin "Osoita osaamisesi –testi" suoritettu
- LbD -projekti/seminaarityö
- YleSh valtakunnallinen tietotesti
Läsnäolovelvoite:
- orientaatiokerta
- kokemusasiantuntijan ja työelämäkumppanin luennot
- seminaari- ja projektiesitykset
- simulaatiot ja työpajat
- YleSh valtakunnallinen tietotesti valvotusti kampuksella
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op = 162h opiskelijan työtä sisältäen luennot, työpajat, seminaarit ja simulaatiot, valtakunnallisen tietotestin sekä
Itsenäisen opiskelun.
Sisältö ja sen jaksotus
- Psykiatria ja päihdelääketiede: Lasten, nuorten ja aikuisten keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja kliinisen mielenterveys- ja päihdetyön tavallisimmat diagnostiset tutkimukset ja hoitomenetelmät
- Mielen hyvinvointiin ja -terveyteen liittyvä keskeinen käsitteistö
- Psyykkisen kuormituksen tunnistaminen ja vaikeiden tunteiden käsittely mielenterveys- ja päihdetyössä sekä osana somaattisesti sairastuneen potilaan kokonaishoitoa
- Mielenterveyden tukemisessa ja mielenterveyshäiriöiden hoidossa ja päihdetyössä käytettävät lähestymistavat ja menetelmät, hoitosuhdetyöskentely mielenterveys- ja päihdetyössä
- Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaava lainsäädäntö ja eettiset ohjeet ja kysymykset
- Mielenterveystyön palvelujärjestelmä, digitaaliset palvelupolut, moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä, työnohjaus
- Mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1: Canvasin tehtävät ja "Osoita osaamisesi –testi" tehtynä. (HYV/HYL)
OSA 2: Aktiivinen osallistuminen luennoille, työpajoihin ja simuaatioihin.
Seminaarityö tai LbD -projekti arvioidaan (T1-K5)
OSA 3: YleSh -tietotesti (T1-K5)
Kokonaisarvosana muodostuu YleSh -tietotestistä (50%) ja Seminaarityö/LbD -projektista (50%)
Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf