Ravitsemispalveluiden perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: ML00BW59-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 31.10.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus (PRA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Leila Jaakkola
- Mervi Niemelä
- Henry Lybäck
- Taneli Kesäläinen
Vastuuopettaja
Leila Jaakkola
Ryhmät
-
PRA224SNRavintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, S24, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvailla ravitsemisalan keskeiset ominaispiirteet
- määritellä ja selittää asiakaslähtöisen ravitsemispalvelun laatutekijöitä
- soveltaa asiakaslähtöisen palvelun laatutekijöitä käytännössä ravitsemisalalla sali- ja keittiötoiminnoissa
- toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä
Toteutustapa
Tämä opinto on päiväopetusta:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opinnon toteutus koostuu
- lähiopetuksesta kahden ja puolen päivän intensiivialoituksella, minkä jälkeen jatkuen ilmoitettuina torstaina sekä satunnaisesti muina arkipäivinä
- työssäoppimisvuoroista BarLaureaLivingLabisssa ruokapalveluissa vuoroviikoin lähiopetus- ja tehtävien työstämisen viikon kanssa
- oppimistehtävien työstämisestä itsenäisesti ja ryhmässä ilmoitettuina päivinä sekä opiskelijan tai ryhmän omalla ajalla.
Osallistuminen lähiopetukseen, ohjaukseen verkossa ja työssäoppimisoppimisvuoroihin BarLaureaLivingLabissa on edellytys opintojakson suorittamiseen osaamistavoitteiden mukaisesti, Poissaolosta on ilmoitettava sähköpostilla kyseisen opetuskerran opettajalle tai ravintolapäällikölle etukäteen. Kaikki BarLaurea-vuorot ja opinnon tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista.
Tekoälyn käyttö ei ole sallittua tällä opintojaksolla (ks. Laurean tekoälylinjaus ja Lähdeviitteet ja lähteiden merkintätavat Laureassa). Oppimistehtävissä käytetään osoitettua lähdekirjallisuutta, muun muassa tehtäväaiheiden ammattikirjallisuus ja muu soveltuva kirjallisuus, niihin perehtymiseksi ja toimialan keskeisten tietolähteiden tuntemiseksi.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Opinnon Canvas-työtilassa julkaistaan BarLaurea-työssäoppimisvuoroista Lukkarikoneen aikataulusta yksityiskohtaisempi aikataulu toteutuksen ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tässä osa opintojakson kirjallisuudesta ja oppimateriaalista:
- Kaikkonen, A., Mäkynen, T., Tiusanen, M. & Viinikka, E. 2017. Kokkiprokkis. 9. - 10. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
- Ijäs, T., Saloniemi, M., Repo, T. & Välimäki A. 2019. Elintarvikkeet. Tunne ruokasi. Turku: Hygieniakonsultointi Välimäki.
- Ruokavirasto. Elintarvikkeet. www.ruokavirasto.fi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa työssäoppimisvuoroissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Työssäoppimisvuorot BarLaureassa, lähiopetus kampuksella ja ohjaus verkkotapaamisissa ovat läsnäololtaan pakollisia ja mahdollistavat opinnon osaamistavoitteiden saavuttamisen arviointikriteerien mukaisesti: Työssäoppimisvuoroissa ammatillinen kehittyminen ja toiminta perustuvat yhteistyöhön tiimissä sosiaalista vastuullisuutta toteuttaen. Läsnöolo lähiopetuksessa ja verkkotapaamisissa mahdollistaa opinnon tehtävien tekemisen.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle,, leila.jaakkola@laurea.fi, opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on ke 21.8.2024 klo 12.45 - 15.30.
Kansainvälisyys toteutuksella
BarLaureassa viestitään suomen kielen ohella myös englanniksi. BarLaureaLivingLab-oppimisympäistössä opiskelee englanninkielisen koulutuksen opiskelijoita ja asiakaspalvellaan vieraskielisiä asiakkaita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Tällä 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 267 tuntia:
BarLaurea-työssäoppimisvuorot 140 tuntia
Lähiopetus ja ohjaus verkossa 33 tuntia
Itsenäinen opiskelu yksilö- ja tiimitehtävissä 94 tuntia
Sisältö ja sen jaksotus
Opitaan määrittelemään ja selittämään asiakaslähtöisen ravitsemispalvelun laatutekijöitä, joilla ravitsemispalveluissa tällä opinnolla tarkoitetaan elintarvikehygieniaa ja omavalvontaa, työsuojelua ja ergonomiaa, elintarviketietoa ja tuotetuntemusta sekä ravitsemuksen ja yleisimpien erityisruokavalioiden perusteita. Opitaan soveltamaan edellä nimettyjä asiakaslähtöisen palvelun laatutekijöitä samanaikaisesti teriaopinnon kanssa käytännössä ravitsemisalalla linjastoruokailu-, a la carte- ja kahvilapalveluissa BarLaurean oppimisympäristössä. Opitaan toimimaan ja viestimään vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä. Lisäksi opitaan kuvaiemaan ravitsemisalan keskeisiä ominaispiirteitä,
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviovat osasuoritukset ja painotukset %:na opinnon kokonaisarvosanassa:
Elintarviketieto ja tuotetuntemus 1 - 5. 15 %
Elintarvikehygienia 1 - 5, 15 %
Hygieniapassi hyl/hyv, 0 %
Työsjuojelu ja ergonomia 1 - 5. 15 %
Ravitsemispalvelualan ominaispiirteet hyl/hyv. 0 %
Ravitsemus- ja erityisruokavaliot, 1 - 5, 15 %
Työssäoppimisvuorot BarLaureassa, 1 - 5, 40 %
Lisää tietoa arvioinnista on opinnon Canvas-työtilassa.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.