Skip to main content

Methodological Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)

Code: SS00BZ37-3007

General information


Enrollment
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.03.2025 - 30.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
RDI proportion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Tanja Tikkanen-Lamminen
Anne Putkonen
Teacher in charge
Anne Putkonen
Groups
SSV224SN
Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S24, Tikkurila
Study unit
SS00BZ37

Learning outcomes

The student is able to
- describe various theoretical orientations and working methods in client work
- utilize methodology in social care to support individuals, families, and groups in diverse life situations
- design and implement a goal-orientated , systematic, and client-centered guidance process
- document and evaluate client work at different stages of their guidance process

Location and time

Jakso toteutetaan kevätlukukaudella 2025, aikataulutuksen löydät Pakista ja Tuudosta.

Toteutus on ns. päivätoteutus, opetus toteutetaan Tikkurilan kampuksella (ei hybriditoteutus). Jaksolla toteutetaan työelämäprojekti aidoissa työelämäympäristöissä. Lisäksi jaksolla on dokumentointiin liittyvä Apotti-koulutus (joko 6.5. tai 7.5.), joka toteutetaan verkossa (Teams).

Materials

Jaksolla on tentti, tenttimateriaali:


Raunio, Kyösti. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus. (Luvut 1-6)

Toikko, Timo. 2005. Sosiaalityön ideat: johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino. (Luvut 1 ja 8-14)

Karjalainen, Kivipelto, Liukko, Muurinen: Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö– opas ammattilaisille. (Luku 2).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1

Hirvonen, Niiranen-Linkama, Saksio. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen teoksessa Sosionomit asiakastyön kentillä. (Luku 1).
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1

Teaching methods

Opintojaksolla perehdytään asiakastyön menetelmiin ja työtapoihin, joita voi käyttää tai soveltaa dialogisen vuorovaikutuksen keinona yksilöiden, perheiden ja ryhmien kanssa työskennellessä.

Employer connections

Jaksolla toteutetaan työelämäprojekti aidoissa työelämäympäristöissä. Ennen jakson alkua lähetetään asiasta Canvasissa ohjeistus.

Exam schedules

Aloituskerta 20.3.2025. Muut ajankohdat löytyvät Pakista/Tuudosta.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija jättämällä osaamisanalyysin sähköpostitse jakson opettajille mennessä. Jakson aloituksessa ohjeistetaan osaamisanalyysin jättämiseen. Tämän jälkeen osaamisanalyyseja ei käsitellä. Osaamisanalyysissa opiskelija perustelee jakson kaikkiin osaamistavoitteisiin nähden oikeuttaan suorittaa jakso näyttötehtävällä.

Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Aikaisemmin hankitun osaamisen kriteerinä tällä jaksolla pidetään sitä, että on ohjauskokemusta laajasti koulutusalan työtehtävistä (sosionomin työstä).

Student workload

Yksi opintopiste vastaa noin 27 h opiskelijalle työskentelyä.

Content scheduling

10 op jakso muodostuu seuraavista moduuleista:

1) Tietoperusta, 3 op

- Lähikontaktit
- Tentti. arvioidaan hylätty/T1-K5


2) Menetelmällisyys asiakastyössä, yht. 5 op

- Lähikontaktit
- Menetelmän perehdytystehtävä ja "menetelmämarkkinat", arvioidaan hylätty/T1-K5
- Työelämäprojekti (sis. suunnitelma ja raportti), arvioidaan hylätty/T1-K5

3) Palveluprosessi ja dokumentointi, 2 op

- Lähikontaktit
- Apotti-koulutus
- Dokumentoinnin tehtävä, arvioidaan hyväksytty-hylätty


Läsnäolovelvoite on viidellä (5) seuraavalla lähikontaktikerroilla:

Jakson aloitus
Dokumentointi-lähikontakti
Menetelmämarkkinat
Apotti-koulutus joko 6.5.2025 tai 7.5.2025 (ryhmäjako sovitaan jakson aloituksessa)
Projektitöiden purku

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page