Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemispalveluiden perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: ML00BW59-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

10.01.2024 - 07.04.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

0.5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

95 % Lähiopetus, 5 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus (PRA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
  • Mika Vitikka
  • Henry Lybäck
  • Taneli Kesäläinen

Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät

  • PRA224KN
    Ravintola- ja tapahtumaliiketoiminnan koulutus, päivätoteutus, K24, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvailla ravitsemisalan keskeiset ominaispiirteet
- määritellä ja selittää asiakaslähtöisen ravitsemispalvelun laatutekijöitä
- soveltaa asiakaslähtöisen palvelun laatutekijöitä käytännössä ravitsemisalalla sali- ja keittiötoiminnoissa
- toimia ja viestiä vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä

Toteutustapa

Tämä opinto on päiväopetusta:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opinnon toteutus koostuu
- lähiopetuksesta kahden ja puolen päivän intensiivialoituksella, minkä jälkeen jatkuen ilmoitettuina torstaina sekä satunnaisesti muina arkipäivinä
- työssäoppimisvuoroista BarLaureaLivingLabisssa ruokapalveluissa vuoroviikoin lähiopetus- ja tehtävien työstämisen viikon kanssa
- oppimistehtävien työstämisestä itsenäisesti ja ryhmässä ilmoitettuina päivinä sekä opiskelijan tai ryhmän omalla ajalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

TIETOA PÄIVITETÄÄN OPINNON ALKUUN MENNESSÄ..
Tässä osa opintojakson kirjallisuudesta ja oppimateriaalista:

- Kaikkonen, A., Mäkynen, T., Tiusanen, M. & Viinikka, E. 2017. Kokkiprokkis. 9. - 10. painos. Helsinki: Sanoma Pro.

- Ijäs, T., Saloniemi, M., Repo, T. & Välimäki A. 2019. Elintarvikkeet. Tunne ruokasi. Turku: Hygieniakonsultointi Välimäki.

- Ruokavirasto. Elintarvikkeet. www.ruokavirasto.fi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskellaan BarLaurea-LivingLabissa työssäoppimisvuoroissa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

HUOMIO:
Työssäoppimisvuorot BarLaureassa ovat läsnäololtaan pakollisia. Työssäoppimisvuoroissa ammatillinen kehittyminen ja toiminta perustuvat yhteistyöhön tiimissä sosiaalista vastuullisuutta toteuttaen. Kaikki BarLaurea-vuorot ja lähiopetuksen tehtävät on tehtävä hyväksytysti arvioituna ennen opinotojakson opintopisteiden ja kokonaisarvosanan saamista. .

Lähi- ja teoriaopetuksessa läsnäolo on edellytys opintojakson hyväksytysti suorittamiselle, Läsnöolo mahdollistaa opinnon tehtävien tekemisen. Poissaolosta on ilmoitettava sähköpostilla kyseisen opetuskerran opettajalle etukäteen.

Kansainvälisyys toteutuksella

BarLaureassa viestitään suomen kielen lisäksi myös englanniksi. BarLaureaLivingLab-oppimisympäistössä opiskelee englanninkielisen koulutuksen opiskelijoita ja asiakaspalvellaan vieraskielisiä asiakkaita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Näin 10 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 267 tuntia:

BarLaurea-työssäoppimisvuorot 23 kpl x 7 tuntia = 161 tuntia
Lähi- ja teoriaopetus 33,5 tuntia
Itsenäinen opiskelu yksilö- ja tiimitehtävissä 75,5 tuntia
.

Sisältö ja sen jaksotus

Opitaan määrittelemään ja selittämään asiakaslähtöisen ravitsemispalvelun laatutekijöitä, joilla ravitsemispalveluissa tällä opinnolla tarkoitetaan elintarvikehygieniaa ja omavalvontaa, työsuojelua ja ergonomiaa, elintarviketietoa ja tuotetuntemusta sekä ravitsemuksen ja yleisimpien erityisruokavalioiden perusteita. Opitaan soveltamaan edellä nimettyjä asiakaslähtöisen palvelun laatutekijöitä samanaikaisesti teriaopinnon kanssa käytännössä ravitsemisalalla sali- ja keittiötoiminnoissa BarLaurean oppimisympäristössä sekä opitaan toimimaan ja viestimään vuorovaikutteisesti ja työelämälähtöisesti monikulttuurisen työyhteisön jäsenenä. Lisäksi opitaan kuvaiemaan ravitsemisalan keskeisiä ominaispiirteitä,

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Arviovat osasuoritukset ja painotukset %:na opinnon kokonaisarvosanassa:
Elintarviketieto ja tuotetuntemus 1 - 5. 15 %
Elintarvikehygienia 1 - 5, 15 %
Hygieniapassi hyl/hyv, 0 %
Työsjuojelu ja ergonomia 1 - 5. 15 %
Ravitsemispalvelualan ominaispiirteet hyl/hyv. 0 %
Ravitsemus- ja erityisruokavaliot, 1 - 5, 15 %
Työssäoppimisvuorot BarLaureassa, 1 - 5, 40 %

Lisää tietoa arvioinnista on opinnon Canvas-työtilassa.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.