Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0045-3224

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

74 % Lähiopetus, 26 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 200

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Joni Heikkilä
  • Heidi Leinonen
  • Pauliina Louhiala
  • Riikka Saukkola
  • Laura Kaarna
  • Johanna Leskelä

Vastuuopettaja

Pauliina Louhiala

Ryhmät

  • SFG224SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S24, Otaniemi
  • SFG222KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi
  • SFG224KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi
  • SFG222SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S22, Otaniemi
  • SFG223KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
  • SFG223SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen

Toteutustapa

Opinnäytetyö tehdään itsenäisesti tai parityönä opiskelijan oman suunnitellun aikataulun mukaan. Opiskelijalle nimetään työn ohjaaja, kun hän on palauttanut aiheanalyysin ja ilmoittautunut ohjaukseen. Ohjausprosessi etenee opiskelijajohtoisesti niin, että opiskelija ilmoittautuu ohjaukseen aina tarvittaessa. Ohjauspäivät on keskitetty keskiviikoille ja perjantaille ja aikataulut näkyvät Pakissa. Ilmoittautuminen ohjaukseen tapahtuu Canvasin kautta viimeistään viikkoa ennen ohjauspävää. Tarkempi aikataulu opinnäytetyöpäiviin tiedotetaan ilmoittautuneille mahdollisimman pian ilmoittautumisen päätyttyä.
Opinnäytetyön esitykset tapahtuvat kampuksella määrättyinä päivinä.

Aika ja paikka

Opinnäytetyön ohjauspäivät kaksi kertaa kuukaudessa (katso lukujärjestys).

Lisäksi ohjausta on mahdollista saada erillisissä työpajoissa:
- tiedonhaun pajat
- menetelmätyöpajat
- kirjoittamisen pajat

Tiedonhakuun voi pyytää myös yksilöohjausta kirjaston henkilökunnalla (varaa sähköpostitse aika).

Pajojen aikataulut ovat näkyvissä opinnäytetyön Canvas työtilassa sekä opiskelijaintrassa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutustu huolellisesti opinnäytetyöprosessin ohjeistukseen Canvas-työtilassa.

Esimerkkikirjallisuutta työn tueksi:
Kostamo yn. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2004. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Bazeley, P. 2013. Qualitative Data Analysis, Practical Strategies. SAGE.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2008. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2008. KVALI. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2008. KVANTTI. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännönopas. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2013. Case-tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Metsämuuronen, J. 2001. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
Ojasalo, K., Moilanen, T.& Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmiät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
Silverman, D. 2013. Doing Qualitative Research. SAGE

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laureassa opinnäytetyön voi tehdä joko toiminnallisena opinnäytetyönä tai tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Kuvaukset löytyvät Laurean opinnäyteyönohjeistosta Canvasista ja opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Opiskelija vastaa aiheen sekä toimeksiantajan löytämisestä opinnäytetyölleen. Työelämäkumppanuus toteutuu yleensä erilaisissa hankkeissa ja kehittämisprojekteissa. Työelämän edustaja osallistuu opinnäytetyön ohjaukseen erikseen sovitulla tavalla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelija suunnittelee työnsä toetuksen aikataulun ja osallistuu seminaareihin aikataulun mukaisesti pääsääntöisesti fysioterapian koulutusohjelman opinnäytetyöpäivinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinäytetyöprosessi on kuvattu Laurea Linkissä. Opinnäytetyön 15 op toteutuu seuraavien vaiheiden kautta:
1. Suunnitelmavaihe
2. Toteutusvaihe
3. Julkaisuvaihe (arviointivaihe)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyöllä on kaksi arvioijaa. Työelämän edustaja antaa myös lausunnon opinnäyteyön käytettävyydestä ja hyödyllisyydestä työelämän kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät opiskelijaintrasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ks. arviointikriteerit Link:ssä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ks. arviointikriteerit Link:ssä

Lisätiedot

Opinnäytetyö arvioidaan opinnäytetyöohjeiston kriteereiden mukaisesti.

Opinnäytetyön pääset aloittamaan tehtyäsi Canvasissaaiheanalyysin, jonka jälkeen sinut lisätään opinnäytetyön opinnon toteutukselle. Katso ohjeet opiskelijaintrasta opinnäytetyön aloittamisesta.