Asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa tukeva fysioterapia (10 op)
Toteutuksen tunnus: SF00BZ85-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Elina Jääskeläinen
- Fys Virtuaali
- Fys2 Virtuaali
Vastuuopettaja
Elina Jääskeläinen
Ryhmät
-
SFG224KAFysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata ja selittää yleisimpien tuki- ja liikuntaelinvaivojen vaikutukset yksilön liikkumis- ja toimintakykyyn
- syventää fysioterapeuttisen tutkimisen ja kliinisen päättelyn osaamista asiakaslähtöisen fysioterapiatavoitteen asettelussa, suunnittelussa ja toteutuksessa
- suunnitella ja toteuttaa pre- ja post-operatiivisen asiakkaan fysioterapiaa
- käyttää näyttöön perustuvia ja tarkoituksenmukaisia fysioterapeuttisia menetelmiä asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemisessa
- arvioida käytettyjen fysioterapeuttisten menetelmien soveltuvuutta, vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta.
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetus tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina mm.
- Käypä hoito -suositukset www.kaypahoito.fi
- Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapiasuositus, 2020. https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00001
- Higgs & Jones , 2008 "Clinical reasoning in Physiotherapy"
- Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
- Petty, NJ. & Barnard, K., 2018. Principles of Musculoskeletal Treatment and Management.
- Petty, Nicola J. (& Barnard, K.) 2015, 2. (tai 2018, 3ed.) “Neuromusculoskeletal treatment and management.
- Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. 2009. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy.
- Pihlman & Luomala: Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-kustannus Oy.
- Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio.
- Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"
- luentomateriaalit, jotka päivitetään Canvas -työtilaan
Hyvää kirjallisuutta aiheesta myös:
- Arokoski, J., Mikkelsson, M., Pohjolainen, J., Viikari-Juntura, E. (toim) Fysiatria. (painettu kirja tai e-kirja / duodecim oppiportti)
- Helenius, I., Laitinen, M. & Sirola, J. 2022. Ortopedia. Kandidaatti kustannus: Helsinki
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Osaamiskartoitukset tulee lähettää viikon sisällä orientaatiokerrasta. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 10.1.2025.
Työpajoissa on 100% läsnäolovelvoite.
Näyttökokeet: 3. ja 4.4.2025
Tentti 23.5.2025.
Uusintatentti 13.6.2025.
Uusintanäyttöpäivä: 12.6.2025
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Opintojakso on kokonaisuudessaan kymmenen (10) opintopistettä. Opiskelijan työmääräksi on siis arvioitu noin 270 tuntia pitäen sisällään itsenäistä opiskelua teoriatiedon parissa työpajoja, tenttiä ja näyttökoetta varten sekä opiskelua luennoilla, työpajoissa ja verkossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan yleisimpiin TULE-vaivoihin ja niiden vaikutuksiin ihmisen liikkumiseen ja toimintakykyyn sekä pre- ja postoperatiiviseen fysioterapiaan. Opintojaksolla harjoitellaan käytännössä fysioterapeuttista tutkmista ja kliinisen päättelyn prosessin muodostumista. Lisäksi harjoitellaan erilaisia fysioterapiamenetelmiä, kuten pehmytkudoskäsittelyä, nivelmobilisaatiota, neuraalikudoksen mobilisaatiota ja teippausta. Käytännön harjoittelu tapahtuu työpajoissa ja ennen tätä aiheeseen syvennytään tarkemmin tehtävien ja kirjallisuuden kautta itsenäisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson arvioitavat osa-alueet ovat:
- Itsenäisesti suoritettavat ennakkotehtävät ennen työpajoja (1-5 / hyl)
- Työpajat (hyv / hyl)
- Näyttökoe (1-5 / hyl)
- Tentti (1-5 / hyl)
Hylätyn tentin voi uusia yhden kerran 13.6.2025. Työpajojen poissaoloista sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa. Korkeintaan 2 työpajaa voi korvata erillisellä näyttökokeella, jos työpajojen aiheet ovat olleet poissaolokertoina kehon eri osa-alueista (esim. niska ja selkä). Näytön poissaolosta opiskelijan on esitettävä sairauslomatodistus, jolloin näytön voi uusia yhden kerran 5.6.2025. Myös hylätyn näytön voi uusia yhden kerran 5.6.2025.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Esitietovaatimukset
Tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta, Fysioterapiaprosessi ja kliininen päättely.