Sosiaalipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ40-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
05.08.2025 - 30.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Sos 1 Virtuaali
- Sanna Hämäläinen
- Vastuuopettaja
- Sanna Hämäläinen
- Ryhmät
-
SSV224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Tikkurila
- Opintojakso
- SS00BZ40
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kehittää ja tuottaa erilaisia asiakaslähtöisiä palveluinnovaatioita
- hyödyntää sosiaalialan palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä trendejä, heikkoja signaaleja sekä ennakointitietoa
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa
Aika ja paikka
Opinto suoritetaan monimuotototeutuksena Tikkurilan kampuksella 22.10.-13.12.2025.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, T. 2019. Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen.
Muu materiaali annetaan opintojakson alkaessa.
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoilun käsitteisiin, palvelumuotoiluprosessin vaiheisiin sekä menetelmiin ja työkaluihin materiaalien ja orientoivan reflektiotehtävän avulla.
Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät ja tuottavat asiakaslähtöisen palveluinnovaaton, joissa hän hyödyntää sosiaalialan palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä trendejä, heikkoja signaaleja sekä ennakointitietoa sekä käyttävät luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kaikkiin kampuksella järjestettäviin opetuskertoihin suositellaan osallistumista, sillä se helpottaa kehittämistyön edistämistä ja ryhmässä työskentelyä.
22.10. Orientaatio, kehittämistehtävän ohjeistus.
23.10. työpaja
7.11. työpaja
13.12. työpaja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 130 opiskeluun käytettyä tuntia.
Yksi opintopiste tarkoittaa tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 27 opiskeluun käytettyä tuntia.
On tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun.
Opintojaksolla on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja työpajoja, jotka rytmittävät opintojen etenemistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso on etenee palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaan.
Teoria: Asiakaslähtöiset palveluinnovaatiot palvelumuotoilun keinoin
Orientoiva reflektiotehtävä
Vaihe 1: Kartoita ja kuvaa
Tehtävä: Kehittämishaasteen kirkastaminen megatrendikorttien avulla
Tehtävä: Kehittämishaasteen tietokatsaus
Vaihe 2: Tutki ja kiteytä
Tehtävä: Kartoita ja ymmärrä asiakasta
Vaihe 3: Ideoi ja kokeile
Tehtävä: Palvelupolku
Vaihe 4: Testaa ja toteuta
Tehtävä: Loppuraportti: Palveluinnovaatio
Arviointiasteikko
H-5