Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00BT02-3073

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.02.2024 - 11.02.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö E

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

80 - 120

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
  • Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
  • Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Ville Lindholm

Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
- tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
- toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Toteutustapa

Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat. Pohdi seuraavia näkökulmia, ennen opintoon ilmoittautumista:

Kenelle verkkototeutus soveltuu parhaiten?

Oleellista on, että pidät itsenäisestä työskentelystä, haluat opiskella kotona tai työpaikalla ja/tai asut kaukana opiskelupaikkakunnasta. Olet suunnitelmallinen, oma-aloitteinen ja pystyt sitoutumaan aikatauluihin. Pidät verkon kautta tapahtuvasta vuorovaikutuksesta ja olet valmis avaamaan kameran. Sinulla on käytössäsi säännöllisesti tietokone, jossa on Internet-yhteys.

Huomioithan myös, että
- yleensä luettavaa on enemmän kuin lähiopetukseen painottuvassa opetuksessa.
- itseoppiminen voi viedä enemmän aikaa, kuin lähiopetuksen tuella tapahtuva oppiminen.
- etäopiskelijalla ei aina ole samoja mahdollisuuksia kysyä apua ja neuvoa opettajilta tai kurssikavereilta.


Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi

Luennot - Toteutus sisältää kustakin keskeisestä aihealueesta nauhoitettavan luento-osuuden. Osa opetuskerroista toteutuu työpajatyyppisesti. Kunkin luento-osuuden jälkeen tulee tehtäväksi oppimistehtävä.

Oppimistehtävät - Tehtävät tehdään pääsääntöisesti parin tai 3 h tiimin kanssa, mutta tehtävissä raportoidaan tiimin jäsenten panos eri tehtävissä. Tehtävät tulee tehdä järjestyksessä ja niissä edetään laadullisen tutkimuksen vaiheita soveltaen. Tehtävät kootaan yhdeksi kokonaisuudeksi, oppimispäiväkirjaksi.


Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Ville Lindholm, ville.lindholm@laurea.fi

Luennot - Toteutus sisältää kustakin keskeisestä aihealueesta nauhoitettavan luento-osuuden. Osa luentokerroista toteutuu osittain työpajatyyppisesti.

Oppimistehtävä - Tehtävä voidaan tehdä yksilö- tai pari/pienryhmätehtävänä. Tehtävässä arvioidaan myös omaa oppimista määrällisten tutkimusmenetelmien osalta ja mikäli tehtävä suoritetaan pareittain/pienryhmässä, myös ryhmän työskentelyä ja ryhmän jäsenten panosta tehtävän teossa. Tehtävästä määräytyy puolet arvosanasta.

Verkkotentti - Yksilötentti, joka tehdään määritettynä ajankohtana Canvasissa. Tentistä määräytyy puolet arvosanasta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osa 1. Laadullinen tutkimus.

Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka

Osa 2. Määrällinen tutkimus

Esim.
1) Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. (e-kirja)
2) Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Tietoarkisto. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
3) Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2017. Tutkimushoitotieteessä. Sanoma Pro. (kaikki painokset soveltuvat)
4) Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/98723/Tutki-ja-mittaa_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

EI TKI-yhteistyötä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. luento-opetuksen aikataulutus.

Laadullinen tutkimus 2,5 op

- Oppimispäiväkirjan DL 26.5.
- HUOM.! Tehtäviä ei voi palauttaa myöhässä, jotta arviointi voidaan toteuttaa ennen kesän vapaajaksoa.

Määrällinen tutkimus 2,5 op

- Verkkotentti auki 1.-7.4.
- Oppimistehtävän viimeinen palautuspäivä 7.4.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 8 h
- Itsenäinen opiskelu/ parityöskentely n. 60 h

Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5 h)
- Luennot/työpajat 6 h
- Itsenäinen opiskelu / pari/pienryhmätyöskentely 61,5 h

Sisältö ja sen jaksotus

Määrällinen tutkimus:

11.03.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom määrällinen tutkimus
18.03.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom määrällinen tutkimus
25.03.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom määrällinen tutkimus

Laadullinen tutkimus

08.04.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom laadullinen tutkimus
22.04.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom laadullinen tutkimus
13.05.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom laadullinen tutkimus
20.05.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom laadullinen tutkimus

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.