Research and Development Methods (5 cr)
Code: YY00BT02-3073
General information
- Enrollment
-
05.02.2024 - 11.02.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.03.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 80 - 120
- Degree programmes
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Learning outcomes
The student is able to
- critically assess research-based knowledge
- select appropriate research and development methods for their research or development work and justify their choices
- collect empirical data and analyse it
- interpret the results of research and development work and draw conclusions based on them
- assess the ethics and reliability of research and development work
- communicate in situations required for research and development work and to produce a research text
Materials
Osa 1. Laadullinen tutkimus.
Esim.
1) Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät
Pauli Juuti (toimittaja); Anu Puusa (toimittaja)
2) Johdatus laadulliseen tutkimukseen
Jari Eskola; Juha Suoranta
3) Tutkimushaastattelu
Teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Sirkka Hirsjärvi; Helena Hurme
4) Laadullinen terveystutkimus
Jari Kylmä; Taru Juvakka
Osa 2. Määrällinen tutkimus
Esim.
1) Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. (e-kirja)
2) Kvantitatiivisen tutkimuksen verkkokäsikirja. Tietoarkisto. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
3) Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2017. Tutkimushoitotieteessä. Sanoma Pro. (kaikki painokset soveltuvat)
4) Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/98723/Tutki-ja-mittaa_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Teaching methods
Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat. Pohdi seuraavia näkökulmia, ennen opintoon ilmoittautumista:
Kenelle verkkototeutus soveltuu parhaiten?
Oleellista on, että pidät itsenäisestä työskentelystä, haluat opiskella kotona tai työpaikalla ja/tai asut kaukana opiskelupaikkakunnasta. Olet suunnitelmallinen, oma-aloitteinen ja pystyt sitoutumaan aikatauluihin. Pidät verkon kautta tapahtuvasta vuorovaikutuksesta ja olet valmis avaamaan kameran. Sinulla on käytössäsi säännöllisesti tietokone, jossa on Internet-yhteys.
Huomioithan myös, että
- yleensä luettavaa on enemmän kuin lähiopetukseen painottuvassa opetuksessa.
- itseoppiminen voi viedä enemmän aikaa, kuin lähiopetuksen tuella tapahtuva oppiminen.
- etäopiskelijalla ei aina ole samoja mahdollisuuksia kysyä apua ja neuvoa opettajilta tai kurssikavereilta.
Osa 1. Laadullinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Kirsi Ronkainen, kirsi.ronkainen@laurea.fi
Luennot - Toteutus sisältää kustakin keskeisestä aihealueesta nauhoitettavan luento-osuuden. Osa opetuskerroista toteutuu työpajatyyppisesti. Kunkin luento-osuuden jälkeen tulee tehtäväksi oppimistehtävä.
Oppimistehtävät - Tehtävät tehdään pääsääntöisesti parin tai 3 h tiimin kanssa, mutta tehtävissä raportoidaan tiimin jäsenten panos eri tehtävissä. Tehtävät tulee tehdä järjestyksessä ja niissä edetään laadullisen tutkimuksen vaiheita soveltaen. Tehtävät kootaan yhdeksi kokonaisuudeksi, oppimispäiväkirjaksi.
Osa 2. Määrällinen tutkimus, 2,5 op, opettaja Ville Lindholm, ville.lindholm@laurea.fi
Luennot - Toteutus sisältää kustakin keskeisestä aihealueesta nauhoitettavan luento-osuuden. Osa luentokerroista toteutuu osittain työpajatyyppisesti.
Oppimistehtävä - Tehtävä voidaan tehdä yksilö- tai pari/pienryhmätehtävänä. Tehtävässä arvioidaan myös omaa oppimista määrällisten tutkimusmenetelmien osalta ja mikäli tehtävä suoritetaan pareittain/pienryhmässä, myös ryhmän työskentelyä ja ryhmän jäsenten panosta tehtävän teossa. Tehtävästä määräytyy puolet arvosanasta.
Verkkotentti - Yksilötentti, joka tehdään määritettynä ajankohtana Canvasissa. Tentistä määräytyy puolet arvosanasta.
Employer connections
EI TKI-yhteistyötä
Exam schedules
Ks. luento-opetuksen aikataulutus.
Laadullinen tutkimus 2,5 op
- Oppimispäiväkirjan DL 26.5.
- HUOM.! Tehtäviä ei voi palauttaa myöhässä, jotta arviointi voidaan toteuttaa ennen kesän vapaajaksoa.
Määrällinen tutkimus 2,5 op
- Verkkotentti auki 1.-7.4.
- Oppimistehtävän viimeinen palautuspäivä 7.4.
Completion alternatives
Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot
Student workload
5 op = 135 h opiskelijan työtä
Laadullinen tutkimus 2,5 op (67,5 h):
- Lähiopetus ja työpajat n. 8 h
- Itsenäinen opiskelu/ parityöskentely n. 60 h
Määrällinen tutkimus 2,5 op (67,5 h)
- Luennot/työpajat 6 h
- Itsenäinen opiskelu / pari/pienryhmätyöskentely 61,5 h
Content scheduling
Määrällinen tutkimus:
11.03.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom määrällinen tutkimus
18.03.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom määrällinen tutkimus
25.03.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom määrällinen tutkimus
Laadullinen tutkimus
08.04.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom laadullinen tutkimus
22.04.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom laadullinen tutkimus
13.05.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom laadullinen tutkimus
20.05.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Zoom laadullinen tutkimus
Evaluation scale
H-5
Further information
Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat.