Skip to main content

Supporting the Functional Capasity of the Cardiovascular and Respiratory Systems (5 cr)

Code: G8363-3010

General information


Enrollment
25.11.2024 - 13.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Valpuri Seikkula
Elina Jääskeläinen
Ilona Rytkönen
Teacher in charge
Elina Jääskeläinen
Groups
SFG223SN
Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S23, Otaniemi
Study unit
G8363

Learning outcomes

The student is able to:
- describe the significance of the impairments of the cardiovascular system and respiratory system concerning a person’s wellbeing and functioning
- assess the performance of the cardiovascular and respiratory systems in persons of different ages
- provide guidance on good lifestyle choices to people of different ages

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Ajankohtaisten tutkimusten lisäksi hyödynnät seuraava materiaalia opintojaksolla:

'Hengitysliiton materiaalit: www.hengitysliitto.fi
'Kangasniemi, A & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia Oy. HUOM! Kirja ladattavissa: https://www.liikuntajahyvinvointi.fi/kirjat
'Kauppi, P. & Kainu, A. 2015. Astma, krooninen obstruktiivinen keuhkosairaus ja hengitysvaje teoksessa Fysiatria. e-kirja Oppiportissa.
'Kauranen K. (toim.). 2021. kappale 4. Sisätautien fysioterapia, ss. 467-535 teoksessa Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro.
'Main E. & Denehy L. 2016. 5. painos. Cardiorespiratory Physiotherapy adults and pediatrics. Elsevier.
'Rantala, M. & Perhonen, M. 2015. Sydän- ja verisuonitaudit teoksessa Fysiatria. e-kirja Oppiportissa.
'Suomen Sydänliiton materiaalit: www.sydanliitto.fi

'Terveyskylä.fi:
*Verisuonitalo: https://www.terveyskyla.fi/verisuonitalo
*Sydänsairaudet: https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet
*Keuhkotalo: https://www.terveyskyla.fi/keuhkotalo
*Allergia- ja astmatalo: https://www.terveyskyla.fi/allergia-astmatalo

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on 9.1.2025.

Opintojaksoon kuuluvissa työpajoissa on 100% läsnäolovaatimus. Opintojaksolla harjoitellaan asiakasperheen elintapaohjausta monialaisissa simulaatioissa, jotka toteutetaan 27.-28.3.2024 muiden sote-alojen opiskelijoiden kanssa. Simulaatioissa on 100% läsnäolovelvoite
Opintojaksoon kuuluu itsenäisesti tehtävä monivalintatentti, joka määrittä opintojakson numeerisen arvosanan. Tentti on avoinna 25.2.-31.3.2025.
Hylätyllä tentillä ja/tai ryhmätehtävillä on yksi uusintamahdollisuus, joka määritellään aikatauluihin erikseen opintojakson alussa.
Poissaolojen sattuessa työpajojen rästipäivä on 20.5.2025.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan;opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Opintojakso koostuu kolmesta moduulista, jotka ovat:

1. Sydän- ja verenkiertoelimistön toimintaa tukeva fysioterapia

2. Hengityselimistön toimintaa tukeva fysioterapia

3. Asiakasperheen elintapaohjaus (Monialainen simulaatioharjoitus)

Elintapavalmennus kuuluu aina sydän- tai hengityselimistön toimintahäiriöstä kärsivän asiakkaan hoitoon ja kuntoutukseen. Siinä fyysisellä aktiivisuudella ja sen lisäämisellä on merkittävä rooli. Elintapavalmennus on myös keskeistä erilaisten elintapasairauksien ennaltaehkäisyssä. Elintapavalmennuksessa fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan (= valmennus) lähestymistapana käytetään asiakkaan tarpeista lähtevää arvo- ja hyväksyntäpohjaista lähestymistapaa (Kauravaara & Kangasniemi 2016).

Opintojakso sisältää luentoja, kokemusasiantuntija- ja asiantuntijavierailuja, työpajatyöskentelyä ja asiakasperheen monialaisen simulaatioharjoituksen, jossa toimitte fysioterapeutin roolissa. Työpajoissa on 100% läsnäolo. Poissaoloista ja korvaavuuksista on sovittava etukäteen opettajan kanssa. Lisäksi kehität osaamistasi sydän ja hengityselinsairaan asiakkaan fysioterapiasta tehtävien avulla. Myös simulaatiotilanne vaatii etukäteisvalmistautumista.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opiskelijalla tule olla seuraavat opintojaksot hyväksytysti suoritettuina:

*Kuntoutus ja asiakkaan kohtaaminen 5op
*Fysioterapeuttinen neuvonta ja ohjaus 5op
*Asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja arviointi 5 op
*Terapeuttinen harjoittelu 5op

Go back to top of page