Service Innovations (10 cr)
Code: A9145-3017
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 05.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
12.01.2024 - 27.03.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Sini Temisevä
- Päivi Mantere
- Scheduling groups
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1 (Size: 10 . Open UAS : 10.)
- Groups
-
MLA222SAMPalveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S22, Leppävaara
- Small groups
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, tutkinto-opiskelija älä ilmoittaudu tähän pienryhmään, voit olla välittämättä tästä. 1
- Study unit
- A9145
Learning outcomes
The student is able to
- carry out an innovation project applying the newest existing knowledge and service innovation and design methods
- work in multisectoral projects
- apply creative problem-solving and develop working methods
Location and time
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Lähiopetus ja ohjaus tapahtuvat kampuksella ja Zoomissa. Pienryhmät työskentelevät ryhmän keskinäisen sopimuksen mukaan.
Opintojakson ohjauksen viestiväylänä käytetään Canvas-oppimisalustan viestiväylää. Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Materials
Esimerkiksi:
Hyysalo, S. (2009). Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät.
Knapp, J., Zeratsky, J.,Kowitz, B. 2016. Sprint: How to Solve Big Problems and test new ideas in Just Five Days. Simon & Schuster Paperbacks.
Miettinen, S.; Koivisto, M. (toim.) (2009). Designing Services with Innovative Methods.
Moritz, S. (2005). Service Design. A practical access to an evolving field (http://stefan-moritz.com/_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf)
Ojasalo, K., Moilanen, T.; Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G.; Smith, A. How to create products & services customers want. Get started with Value Propostion Design, USA, Wiley.
Solatie, J.; Mäkeläinen, M. (2009). Ideasta innovaatioksi. Luovuus hyötykäyttöön.
The future of service business innovations. Tekes 2010.
Stickdorn M., Hormes M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This is service design doing: A Practitioners’ Handbook. O’Reilly.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu Talentum
Teaching methods
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoiluprosessiin ja -menetelmiin sekä toteutetaan palvelumuotoiluprojekti soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä.
Opintojaksolla työskennellään pienryhmissä ja sovelletaan luovaa ongelmanratkaisua sekä kehitetään työtapoja.
Opiskelijaryhmät tuottavat toimeksiantajalle palvelukonseptin vuorovaikutuksessa toimeksiantajan kanssa.
Opintojakson opetus ja ohjaus tapahtuu kampuksella ja Zoom-tapaamisissa.
Pienryhmät sopivat keskenään oman ryhmänsä viestintätavat.
Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyotetta ja sitoutumista pienryhmän toimintaan.
Employer connections
Opintojaksolla opetellaan käyttämään uusia innovointimenetelmiä ja perehdytään palvelumuotoiluprosessiin tuottamalla palvelukonsepti toimeksiantajalle vuorovaikutuksessa toimeksiantajan ja oman pienryhmän kanssa. Palvelukonsepti tuotetaan toimeksiantajalle. Kehittämishanke esitellään opintojakson alussa.
Tyypillisesti palvelumuotoilun projekti sisältää vähintään asiakasymmärryksen lisäämisen ja työpajat (suunnittelu, fasilitointi ja raportointi).
Tarkempi kuvaus opintojakson alussa Canvas ympäristössä.
Exam schedules
ks. aikataulu
International connections
opintojakso on suomenkielinen, mutta paljon hyvää ja kiinnostavaa materiaalia palvelumuotoilusta on englanniksi.
Completion alternatives
Normaali näyttöprosessi
Opintojakso kuitenkin vahvasti suositellaan suoritettavaksi toteutuksella, koska yhdessä tekeminen antaa vahvan pohjan palvelumuotoiluosaamiselle.
Student workload
10 op = 270 tuntia
Ohjaukset, Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely.
Huomioi, että yhteisiin tapaamisiin menee kokonaistyömäärästä n. 24 h.
Itsenäiseen ja ryhmätyöskentelyyn on käytettävissä 254 h/ opiskelija, joka jaettuna viikkotasolle tarkoittaa n. 15 työtuntia. Varaa siis itsellesi opintojakson työskentelyyn kaksi opiskelupäivää viikossa.
Content scheduling
• kehittämistarpeen määrittely
• kontekstin ja tietämysperustan luonti
• kehittämisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
• työskentely jaetun asiantuntijuuden ryhmässä
Evaluation scale
H-5
Further information
Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä koko opintojakson ajan. Lähitapaamisia mm. Zoomissa on koko opiskelijaryhmän kesken aikataulun mukaisesti. Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”