Siirry suoraan sisältöön

Kiertotalouden stressitesti STARK- Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projekti 5 (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BU32-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 8

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Katriina Reponen

Vastuuopettaja

Katriina Reponen

Ryhmät

  • HLB223SA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
  • HLB223SA2
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä ja kestäviä liiketoimintamalleja ja –prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Toteutustapa

Projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kumppanin kanssa P2P-oppimisympäristössä. Kumppani on Laurean avainkumppani Stark. https://www.stark.fi/

Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.

Lisäksi opiskelijat hankkivat Liiketoimintaosaaminen - opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.

Tällä toteutussuunnitelmalla kuvatussa projektissa voi toimia myös täydentävää osaamista kartuttava opiskelija (huom. ilmoittautuminen täydentävän osaamisen projektiin).

Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Suomeksi
Hyvinkään Kampus /Teams tapaamiset.

Projekti alkaa Tammikuun puolessa välissä Prebriiffillä ja viikko sen jälkeen on toimeksiantajan briiffi.


Projekti suoritetaan yhteistyössä Laurean avainkumppanin kanssa (Esri Oy). Projektissa tehdään tiivistä yhteistyötä toisen projektin kanssa, jossa toimeksiantajana on Laurean avainkumppani Stark.


Projektin sisältö:

Projektin tarkoituksena on tehdä avainkumppani Starkille ns. kiertotaouden stressitesti, eli tehdä ehdotus starkille kiertotalouden liiketoimintamallista.

Tätä projetia tukee toinen projekti, joka tehdään avainkumppani Esrille. Team Esri tuo oman panoksensa pohtimalla miten Esrin paikkatietoa voidaan käyttää Starkin kiertotalouden liiketoimintamallissa. Team Starkin tehtävä on kehittää mahdollisimman monipuolinen portfolio ja strateginen visio muista tavoista, joilla Stark voi kehittää kiertotalouden liiketoimintaa.


Projektille on luotu oma Canvas työtila, jonka kautta opiskelijat suorittavat projektia. Canvas työtilan (ja siis projektin) runko on alla (huomaa, että esimerkiksi tietoperustojen kirjoitukset, ylimääräiset haastattelut ym. eivät ole sisällytetty Canvas runkoon:

Moduuli 1: Ymmärrä kiertotalouden merkitys
Tehtävä 1: Kiertotalous visio (Pyritään pohtimaan, miten Stark voisi kehittää kiertotalouden liiketoimintaa.
> tehdään heti tammikuussa

Moduuli 2: Tunnista kiertotalouden mahdollisuudet (Mitä mahdollisuuksia kiertotaloudella on Starkille)
2.1 Yrityksen arvoketjun tehottomuudet ja kiertotalouden luoma lisäarvo
Tehtävä 2: Kiertotalouden mahdollisuudet (Pohjalla haastattelu) opiskelijat sopivat starkin kanssa haastattelu ajan Helmikuun lopulle
Haastattelu ja moduuli 2 on hyvä saada valmiiksi helmikuun aikana.

Moduuli 3: Määrittele kiertotalouden liiketoimintamalli Starkille
Hyvä saada valmiiksi maaliskuun aikana.

Moduuli 4: Tunnista tarvittavat kyvykkyydet
Tehtävä 4: Kiertotalouden kyvykkyydet (Pohjalla haastattelu -> opiskelijat sopivat uuden haastattelun toimeksiantajan kanssa
Hyvä saada valmiiksi huhtikuun aikana.

Moduuli 5: Tee kiertotalousmuutoksesta totta
Tehtävä 5: Kiertotalouden muutospolku
Opiskelijat luovat kiertotalouden muutospolun, joka sisältää sekä testattavia ideoita sekä vision ja tiekartan pidempi aikaiselle strategiselle muutokselle.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektin toimeksiantaja: https://www.stark.fi/

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa (pre-briiffi).

Projektin aloitusbriiffiin osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa.

Toimeksiantajan kanssa tavataan Briiffin lisäksi:
Helmikuu: haastattelu 1
Maaliskuu: haastattelu 2
Huhtikuun loppu/Toukokuun alku: Lopputulosten esittely

Projektia ohjataan viikoittain. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ 1 op=26,7 h

Opiskelija käyttää 15 opintopisteen projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin tavoitteet:

Projektin tavoitteena on tehdä asiakkaalle kaksi alla kuvattua lopputuotosta:

A: Ideat, jotka valmiina testaukseen ja validointiin

Mitä: Ketterä menetelmä ideoiden nopeaan testaamiseen ja validointiin. Menetelmä kertoo, tuottaako idea lisäarvoa, ovatko asiakkaat valmiita maksamaan siitä, ja onko sinulla kapasiteettia ratkaisun toteuttamiseen.

Kenelle: Yrityksille, jotka haluavat siirtyä nopeasti eteenpäin, keskittyvät lisäarvon tuottamiseen ja sietävät epäonnistumisia, riskejä ja epävarmuutta.

B:Visio ja tiekartta

Mitä: Tulevaisuusorientoitunut strateginen lähestymistapa kiertotalouden tuomiseen osaksi strategiaa. Tiekartta, jonka avulla visiosta voidaan tehdä totta.

Kenelle: Yrityksille, jotka haluavat integroida kiertotalouden kokonaisvaltaisesti strategiaansa.

Lopputulos: Kuvaus toivotusta kiertotaloustulevaisuudesta (missä haluat olla) ja strategiasta johdettuja toimenpiteitä, joiden avulla vision voi saavuttaa.

Projektin vaiheet:
1) Ymmärrä kiertotalouden merkitys
2) Tunnista kiertotalouden mahdollisuudet
3) Määrittele kiertotalouden liiketoimintamalli
4) Tunnista tarvittavat kyvykkyydet
5) Tee kiertotalous muutoksesta totta

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa otetaan huomioon Liiketoiminta projektin oppimistavoitteet ja arvio peilautuu niihin.

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:


Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksolla HL00BQ79 Liiketoiminnan suunnittelu, joten molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää tutkintoon.