Siirry suoraan sisältöön

Esri / Kiertotalousratkaisut Esrin paikkatietopalvelun markkinoinnissa (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BU31-3058

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

17.01.2024 - 08.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 8

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Katriina Reponen

Vastuuopettaja

Katriina Reponen

Ryhmät

  • HLB224KA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
  • HLB224KA2
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

opiskelija osaa
- toteuttaa markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Suomeksi
Hyvinkään Kampus /Teams tapaamiset.

Projekti alkaa Tammikuun puolessa välissä Prebriiffillä ja viikko sen jälkeen on toimeksiantajan briiffi.


Projekti suoritetaan yhteistyössä Laurean avainkumppanin kanssa (Esri Oy). Projektissa tehdään tiivistä yhteistyötä toisen projektin kanssa, jossa toimeksiantajana on Laurean avainkumppani Stark.


Projektin sisältö:

Projektin tarkoituksena on pohtia, miten Esrin paikkatietojärjestelmää voi hyödyntää Esrin asiakkaiden liiketoiminnan kehittämisessä enemmän kiertotalous suuntaan. Case esimerkkinä opiskelijat käyttävät Starkkia, eli koko ajan pohditaan, miten Stark voisi hyödyntää Esrin paikkatieto järjestelmää viedäkseen liiketoimintaansa enemmän ekologiseksi kiertotalouden avulla.

Projektille on luotu oma Canvas työtila, jonka kautta opiskelijat suorittavat projektia. Canvas työtilan (ja siis projektin) runko on alla (huomaa, että esimerkiksi tietoperustojen kirjoitukset, ylimääräiset haastattelut ym. Eivät ole sisällytetty Canvas runkoon:
Moduuli 1: Ymmärrä kiertotalouden merkitys
Tehtävä 1: Kiertotalous visio (Pyritään pohtimaan, miten Esrin paikkatieto palvelu auttaa sen asiakkaita kiertotaloudessa)  tehdään heti tammikuussa

Moduuli 2: Tunnista kiertotalouden mahdollisuudet (Mitä mahdollisuuksia kiertotaloudella on Starkille ja miten tässä voisi hyödyntää Esrin paikkatietojärjestelmää)
2.1 Yrityksen arvoketjun tehottomuudet ja kiertotalouden luoma lisäarvo
Tehtävä 2: Kiertotalouden mahdollisuudet (Pohjalla haastattelu) haastattelu on sovittu 21.2.24 -jos tämä ei sovi projektin aikatauluun, opiskelijat sopivat Esrin kanssa toisen ajan.
Haastattelu ja moduuli 2 on hyvä saada valmiiksi helmikuun aikana.

Moduuli 3: Määrittele kiertotalouden liiketoimintamalli (miten hyödynnätte Esrin paikkatieto järjestelmää Starkin kiertotalouden liiketoimintamallissa?)
Tehtävä 3: Liiketoimintamallin suunnittelu
Moduuli 4: Tunnista tarvittavat kyvykkyydet
Tehtävä 4: Kiertotalouden kyvykkyydet (Pohjalla haastattelu -> opiskelijat sopivat uuden haastattelun toimeksiantajan kanssa -> haastattelu tehdään Starkille -joten Esri tiimi sopii yhteisen haastattelu ajan toisen tiimin (Projekti Stark) kanssa.
Moduuli 5: Tee kiertotalousmuutoksesta totta
Tehtävä 5: Kiertotalouden muutospolku: Tämä on lopullinen versio siitä, miten Stark voi hyödyntää Esrin paikkatietoa kiertotalouden liiketoimintamallissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Päämateriaalina toimii Sitran kiertotalous opas, jota opiskleijat hydöyntävät jokaisen 5 moduulin kohdalla:
https://www.sitra.fi/app/uploads/2022/02/kestavaa-kasvua-kiertotalouden-liiketoimintamalleista-2-1.pdf

Lisäksi:
https://climateuniversity.fi/portfolio-items/solutions-now/
https://climateuniversity.fi/portfolio-items/kiertotalous-nyt/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27h
15 op = 405 työtuntia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi suoritetaan peilaamalla osaamista markkinointiprojektin yleisiin oppimistavoitteisiin.

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:


Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksolla HL00BQ78 Markkinoinnin perusteet, joten molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää tutkintoon.