Esri / Kiertotalousratkaisut Esrin paikkatietopalvelun markkinoinnissa (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BU31-3058
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
17.01.2024 - 08.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, liko
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 8
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Katriina Reponen
Vastuuopettaja
Katriina Reponen
Ryhmät
-
HLB224KALiiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
-
HLB224KA2Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
opiskelija osaa
- toteuttaa markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti
Toteutustapa
Suomeksi
Hyvinkään Kampus /Teams tapaamiset.
Projekti alkaa Tammikuun puolessa välissä Prebriiffillä ja viikko sen jälkeen on toimeksiantajan briiffi.
Projekti suoritetaan yhteistyössä Laurean avainkumppanin kanssa (Esri Oy). Projektissa tehdään tiivistä yhteistyötä toisen projektin kanssa, jossa toimeksiantajana on Laurean avainkumppani Stark.
Projektin sisältö:
Projektin tarkoituksena on pohtia, miten Esrin paikkatietojärjestelmää voi hyödyntää Esrin asiakkaiden liiketoiminnan kehittämisessä enemmän kiertotalous suuntaan. Case esimerkkinä opiskelijat käyttävät Starkkia, eli koko ajan pohditaan, miten Stark voisi hyödyntää Esrin paikkatieto järjestelmää viedäkseen liiketoimintaansa enemmän ekologiseksi kiertotalouden avulla.
Projektille on luotu oma Canvas työtila, jonka kautta opiskelijat suorittavat projektia. Canvas työtilan (ja siis projektin) runko on alla (huomaa, että esimerkiksi tietoperustojen kirjoitukset, ylimääräiset haastattelut ym. Eivät ole sisällytetty Canvas runkoon:
Moduuli 1: Ymmärrä kiertotalouden merkitys
Tehtävä 1: Kiertotalous visio (Pyritään pohtimaan, miten Esrin paikkatieto palvelu auttaa sen asiakkaita kiertotaloudessa) tehdään heti tammikuussa
Moduuli 2: Tunnista kiertotalouden mahdollisuudet (Mitä mahdollisuuksia kiertotaloudella on Starkille ja miten tässä voisi hyödyntää Esrin paikkatietojärjestelmää)
2.1 Yrityksen arvoketjun tehottomuudet ja kiertotalouden luoma lisäarvo
Tehtävä 2: Kiertotalouden mahdollisuudet (Pohjalla haastattelu) haastattelu on sovittu 21.2.24 -jos tämä ei sovi projektin aikatauluun, opiskelijat sopivat Esrin kanssa toisen ajan.
Haastattelu ja moduuli 2 on hyvä saada valmiiksi helmikuun aikana.
Moduuli 3: Määrittele kiertotalouden liiketoimintamalli (miten hyödynnätte Esrin paikkatieto järjestelmää Starkin kiertotalouden liiketoimintamallissa?)
Tehtävä 3: Liiketoimintamallin suunnittelu
Moduuli 4: Tunnista tarvittavat kyvykkyydet
Tehtävä 4: Kiertotalouden kyvykkyydet (Pohjalla haastattelu -> opiskelijat sopivat uuden haastattelun toimeksiantajan kanssa -> haastattelu tehdään Starkille -joten Esri tiimi sopii yhteisen haastattelu ajan toisen tiimin (Projekti Stark) kanssa.
Moduuli 5: Tee kiertotalousmuutoksesta totta
Tehtävä 5: Kiertotalouden muutospolku: Tämä on lopullinen versio siitä, miten Stark voi hyödyntää Esrin paikkatietoa kiertotalouden liiketoimintamallissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Päämateriaalina toimii Sitran kiertotalous opas, jota opiskleijat hydöyntävät jokaisen 5 moduulin kohdalla:
https://www.sitra.fi/app/uploads/2022/02/kestavaa-kasvua-kiertotalouden-liiketoimintamalleista-2-1.pdf
Lisäksi:
https://climateuniversity.fi/portfolio-items/solutions-now/
https://climateuniversity.fi/portfolio-items/kiertotalous-nyt/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op= 27h
15 op = 405 työtuntia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan peilaamalla osaamista markkinointiprojektin yleisiin oppimistavoitteisiin.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksolla HL00BQ78 Markkinoinnin perusteet, joten molempia opintojaksoja ei voi sisällyttää tutkintoon.