Markkinoinnin perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3056
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
- Opettajat
- Aapo Hollanti
- Marja Isokangas
- Oskari Vesterinen
- Vastuuopettaja
- Marja Isokangas
- Ryhmät
-
HLF224KAMLiiketalouden koulutus, henkilöstöjohtaminen, monimuotototeutus, K24, Lohja
- Opintojakso
- HL00BQ78
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opinnon alkaessa Canvas -oppimisympäristössä.
Toteutustapa
Opinnon suoritustapa on työn opinnollistaminen (TOPI) tai osaamisen näyttö:
- Opiskelun aluksi opiskelija tekee työn opinnollistamissuunnitelman, johon hän saa ohjeet ensimmäisellä ohjauskerralla (22.1.2023). Opinnollistamissuunnitelman hyväksytty suorittaminen on edellytys TOPI-projektin suorittamiselle.
- Opiskelija suorittaa opintojakson pääosin henkilökohtaisena TOPI-projektina esimerkiksi omalla työpaikallaan. Mikäli TOPI-projekti ei kata kaikkia opintojakson osaamistavoitteita, opiskeli suorittaa ne esimerkiksi teoriaraportin muodossa.
- Opinnolla on kolme pakollista aikataulutettua ohjausta etänä Zoomissa.
- Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
- Ohjaustapaamisten lisäksi opintojaksolla annetaan henkilökohtaista ohjausta Teams-kanavalla.
Viestintä opinnon aikana toteutetaan Opintojakson Teams-kanavalla, jonka sisällä jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen kanava.
Opinnon osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua ohjausta verkossa, joista ensimmäinen 22.1. tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opinnon ensimmäinen Zoom-tapaaminen on maanantaina 22.1.2023 kello 9.00–11.11.
- Opinnolla on aikataulutettua työn opinnollistamisen (TOPI) ohjausta etänä Zoomissa (3 pakollista ohjaustapaamista opintojakson aikana). Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
- Ohjaustapaamisten lisäksi henkilökohtaista ohjausta annetaan opintojakson aikana Teams-kanavalla.
Opinnon tarkka aikataulu on nähtävillä Pakissa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnon osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin tiimissä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.