Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8238-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Elina Jääskeläinen
- Kaisa Porkka-Toivonen
Vastuuopettaja
Kaisa Porkka-Toivonen
Ryhmät
-
SFG223SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata yleisimpien tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja toimintarajoitteiden vaikutuksia yksilön liikkumis- ja toimintakykyyn
- soveltaa kliinisen päättelyn ja erotusdiagnostiikan osaamistaan asiakaslähtöisen fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa
- arvioida fysioterapian soveltuvuutta ja tuloksellisuutta
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opintojakson työpajoissa on 100% läsnäolovaatimus. Opinnossa on itsenäistä työskentelyä sekä ryhmätyöskentelyä.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan Otaniemen kampuksella. Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalina mm.
- Käypä hoito -suositukset www.kaypahoito.fi
- Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapiasuositus, 2020. https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00001
- luentomateriaalit, jotka päivitetään Canvas -työtilaan
Hyvää kirjallisuutta aiheesta myös:
- Arokoski, J., Mikkelsson, M., Pohjolainen, J., Viikari-Juntura, E. (toim) Fysiatria. (painettu kirja tai e-kirja / duodecim oppiportti)
- Helenius, I., Laitinen, M. & Sirola, J. 2022. Ortopedia. Kandidaatti kustannus: Helsinki
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamiskartoitukset tulee lähettää viikon sisällä orientaatiokerrasta. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
työpajoissa 100% läsnäolovaade
3.10.2024 Fysioterapiamessut Messukeskuksessa Helsingissä.
tentti 25.10.2024
uusintatentti 16.12.2024
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Ensimmäinen kontaktikerta on 20.8.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää etukäteisperehtymisen luentojen aiheisiin ennakkolukutehtävien kautta, opiskelun luennoilla ja työpajoissa, itsenäisen opiskelun yksilötehtävää ja tenttiä varten sekä ryhmätyöskentelyn. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan yleisimpiin TULE-vaivoihin ja niiden vaikutuksiin ihmisen liikkumiseen ja toimintakykyyn. Työpajojen avulla syvennetään osaamista eri TULE-vaivojen kuntoutukseen terapeuttisen harjoittelun sekä pre- ja postoperatiivisen kuntoutuksen näkökulmasta. Lisäksi aiheeseen syvennytään tarkemmin tehtävien ja kirjallisuuden kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson arvioitavia osa-alueita ovat:
työpajat ja niihin liittyvät tehtävät hyv/hyl
itsenäinen tehtävä 1-5 / hyl
ryhmätehtävä hyv/hyl
tentti 1-5 / hyl
Tehtävät ja tentin voi uusia vain yhden kerran. Tehtävän palauttamatta jättäminen tai tentistä poisjäänti lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Kirjalliset tehtävät voi uusia yhden kerran 18.10., tällöin monivalinta-tehtävässä arviointia alennetaan (hyl, 1-4).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.