Soveltava liikunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8364-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Valpuri Seikkula
- Elina Jääskeläinen
- Kaisa Porkka-Toivonen
Vastuuopettaja
Elina Jääskeläinen
Ryhmät
-
SFG223SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida ja edistää asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri toimintaympäristöissä
- soveltaa fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan, terapeuttisen harjoittelun ja terveysliikunnan keinoja eri-ikäisille asiakkaille
- ohjata asiakkaalle tarkoituksenmukaisia soveltavan liikunnan palveluja
- toimia monitoimijaisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja henkilöiden kanssa.
Toteutustapa
Tutustut opintojaksolla fysioterapeutin työn kannalta olennaisiin soveltavan liikunnan lajeihin, ohjauksen keinoihin, apuvälineisiin ja tapoihin soveltaa terapeuttista harjoittelua eri kohderyhmille.
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua monipuolisen materiaalin avulla, käytännön harjoituksia, asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä ohjaamista yhdessä yhteiskumppaneiden kanssa oikeille asiakasryhmille.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
EIPET, European Inclusive Physical Education training,
- Kenny, M., McNeela, E. & Shevlin, M. 2005. Living and learning: the school experience of some young people with disabilities. Teoksessa Mind, M. & Rix, J. (toim.) Curriculum and Pedagogy in Inclusive Education: Values into practice.
- Mälkiä, E. & Rintala, P. 2002. Uusi Erityisliikunta. Liikunnan sovellukset erityisryhmille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 154
- Rintala, P., Huovinen, T. & Niemelä, S. 2012. Soveltava liikunta. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 168
- Swain, J., French, S. & Cameron, C. 2003. Controversial issues in a disabling society. Buckingham; Philadelphia, PA: Open University Press.
- MALIKE, matkalle, liikkeelle, keskelle elämää: http://www.malike.fi/
- SoveLi ry: http://www.soveli.fi/
- Suomen Paraolympiakomitea: http://www.paraolympia.fi
- Välineet: http://www.valineet.fi/
- Paralympiasanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Osaamisanalyysit tulee lähettää toteutuksen opettajille orientaation jälkeen, viikon sisällä orientaatiosta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on yhteistyötä Rinnekodin kehitysvammaisten asiakkaiden kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
100 % läsnäoloa edellytetään orientaatiossa, työpajoissa ja työelämäyhteistyöhön liittyvissä tapaamisissa. Opintojakson aikataulu näkyy Pakissa.
Hylättyjen ja täydennettävien tehtävien mahdolliset uusintapäivämäärät löytyvät Canvasista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia. Opiskelijan on tärkeä varata riittävästi aikaa itsenäisten tehtävien tekemiseen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla rakennat soveltavan liikunnan tietoperustaa itsenäisellä opiskelulla, tehtävillä sekä työpajoissa. Kontaktitapaamisissa on asiantuntijavierailuja ja perehtymistä soveltavan liikunnan tietoperustaan. Työpajoissa harjoitellaan erityisliikuntaryhmien ohjaamista ja liikunnan soveltamista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Ennen opintojaksolle osallistumista, sinulla tulisi olla osaamista tai samaan aikaan käynnissä asiakkaan tutkimisesta ja terapeuttisesta harjoittelusta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arvioitavat osa-alueet ovat:
- Soveltavan liikunnan perusteet (1-5/HYL)
- Soveltava liikunta eri kohderyhmille (1-5/HYL)
- Soveltavan liikunnan ohjaaminen (hyv/hyl)
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, jos opiskelija
- ei osallistu pakollista läsnäoloa vaativiin opetuskertoihin
- ei suorita annettuja oppimistehtäviä