Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ37-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 22.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
- Opettajat
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Vastuuopettaja
- Pilvi Niemelä
- Ryhmät
-
SSF224SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Lohja
- Opintojakso
- SS00BZ37
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- hyödyntää menetelmällisyyttä sosiaalialan asiakastyössä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen, suunnitelmallisen ja asiakaslähtöisen ohjausprosessin
- dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ohjausprosessin eri vaiheissa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:
Raunio, K. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus. (Luvut 1-6)
Toikko, T. 2005. Sosiaalityön ideat: johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino. (Luvut 1 ja 8-14)
Karjalainen, P., Kivipelto, M., Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö– opas ammattilaisille, Luku 2: Sosiaalityön ammatilliset käytännöt
Hirvonen, H., Niiranen-Linkama, P. & Saksio, M. (toim.) 2015. Sosionomit asiakastyön kentillä,
Luku 1: Puheenvuoroja asiakastyön menetelmällisyyteen aikuissosiaalityössä
Nivala, E. & Ryynänen, S. 2019. Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa,
Luku 6: Sosiaalipedagoginen työote.
Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.
Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.
Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvasissa.
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdymme sosiaalialan asiakastyötä ohjaavan metodologiaan, työtä jäsentäviin teorioihin ja orientaatioihin sekä menetelmälliseen ohjaustyöskentelyyn. Lisäksi tutustumme asiakastyön dokumentointiin asiakasprosessin eri vaiheissa.
Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Lähiopetus toteutetaan Lohjan kampuksella. Etäopetusta ei tallenneta, etäluennot ovat osittain yhteiset rinnakkaisen toteutuksen kanssa.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, josta löytyy opintojakson oppimateriaali, ohjeistus oppimistehtäviin sekä päivitetty tieto opintojakson mahdollisista muutoksista. Canvas avautuu opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla on yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilö- ja/tai ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää vertaispalautteenantoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään pienryhmissä Lbd –oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää oman ohjaustyön suunnittelun, toteuttamisen sekä raportoinnin sosiaalialan toimintaympäristössä. Oppimisprojektin aikataulun pienryhmät laativat itsenäisesti. Lbd-työskentelyyn kuuluu ohjaustapaamiset lehtorin kanssa.
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä asiakastyön dokumentoinnin kirjaamiskoulutus yhteistyössä Oy Apotti Ab:n kanssa.
Lisäksi opintojaksolla on luentovieraina työelämän asiantuntijoita
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on pakollisia läsnäolopäiviä. Orientaatiopäivän lisäksi tentit (2 kpl) , Ohjausosaamisen työpajapäivä, Apotti- koulutus sekä seminaaripäivä. Orientaatiopäivässä muodostetaan pienryhmät, joissa lukukauden aikana tapahtuva Lbd-työskentely toteutuu.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opintojakson aloitus ja orientaatiopäivä pidetään Lohjan kampuksella.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei tehdä kv- yhteistyötä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mikäli suunnittelit opintojaksolle osaamisen näyttöä, ole siitä yhteydessä vastuulehtoriin heti ilmoittautumisesi hyväksynnän jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso jakautuu kolmeen arvioitavaan moduuliin:
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3 op) sisältää orientaatioluennon, itsenäistä perehtymistä tenttimateriaaliin sekä yksilönä suoritettavan automatisoidun tentin.
2. Asiakastyön menetelmiä (5 op) sisältää luentotyöskentelyä, ryhmätentin ja LbD-työskentelyn.
3. Asiakasprosessi ja dokumentointi (2 op) sisältää luentotyöskentelyä, Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssin, Apottikoulutuksen ja oppimistehtävän.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.