Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT07-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anne Kokko
- Minna Nikula
- Tiina Putkuri
- Kirsi Leinonen
- Kaija Marttila
Vastuuopettaja
Kirsi Leinonen
Ryhmät
-
STG221SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia vakavasti sairaan ja palliatiivisen hoitotyön päätöksenteossa
- soveltaa tietojaan vakavista sairauksista tukiessaan potilaan toimintakykyä, kuntoutumista ja selviytymistä
- tunnistaa vuorovaikutukseen ja ohjaukseen liittyvät tarpeet ja erityispiirteet, kun potilas on vakavasti sairas
- kuvata kärsimyksen, elämänlaadun ja hoidon kokonaisvaltaisuuden merkityksen vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoitotyössä
- kuvata kuoleman toteamiseen liittyvät toimintatavat ja -periaatteet
- kuvata läheisten merkityksen vakavasti sairaan hoitotyössä ja läheisten tukemisen menetelmät
- toteuttaa vakavasti sairaan kuntoutumista ja selviytymistä tukevaa hoitotyötä osana moniammatillista verkostoa
- arvioida vakavasti sairaan saamaa tukea kuntoutumiseen ja selviytymiseen asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden näkökulmasta
- kuvata vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan lääkehoidon erityispiirteitä
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia vakavasti sairaan ja palliatiivisessa hoitotyössä
- analysoida elämän loppuvaiheeseen liittyviä arvojaan, eettisiä ja juridisia näkökulmia
- integroida osaamistaan sairaanhoitajan/terveydenhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
Toteutustapa
Opintojakso sisältää luentoja (kampuksella/verkossa), itsenäistä työskentelyä Canvasissa sekä simulaatiot/työpajat. Canvas-työtilassa on tehtäviä, joista osa sisältää palautuksen, osassa riittää, että teet itsellesi muistiinpanoja aineistojen ja annettujen tukikysymysten avulla.
Canvas työtila avautuu hyvissä ajoin ennen opintojakson aloitusta. Avautumisesta tiedotetaan ilmoittautuneille opinnolle hyväkstytyille sähköpostiin saapuvalla Peppi-viestillä. Orientaatiotehtävä tulee olla tehtynä ensimmäiseen tapaamiskertaan mennessä.
Aika ja paikka
Otaniemen kampus ja verkkoympäristö Canvas kevät 2024.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö:
Käypä hoito -suositukset
Sairaanhoitajan käsikirja (Terveysportti)
Oppiportin oppikirjat ja verkkokurssit
Hoitotyön tutkimukset
Palliatiivinen hoitotyö:
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos.
Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca.
Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kts aikataulu lukujärjestyksestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan viisi opintopistettä (5 op), joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 134 opiskeluun käytettyä tuntia.
Opinnot on jaettu kahteen osioon
Moduuli 1: Vakava sairastuminen sekä toimintakyvyn ja selviytymisen tukeminen (3 op = 81 opiskeluun käytettyä tuntia, sis. MAPA-päivitys)
Moduuli 2: Palliatiivinen hoitotyö (2 op = 54 opiskeluun käytettyä tuntia)
Sisältö ja sen jaksotus
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö: (Anne Kokko, Kaija Marttila, Minna Nikula, Tiina Putkuri)
- Posteritehtävä
- Oppiportin verkkokurssit ja laitekoulutukset
- Case-tehtävät
- Vaativan lääke- ja nestehoidon työpaja
- Työpajat/simulaatiot
- MAPA -päivityskoulutus
Palliatiivinen hoitotyö: (Kirsi Leinonen)
- Etiikka ja käsitteistö: verkkoaineistot ja verkkokeskustelu
- Palliatiivisen hoidon toteutus: luennot Zoomissa, verkkoaineistot, verkkokeskustelu ja pohdintatehtävät
- Dialoginen työpaja
- YleSH: Palliatiivisen hoitotyön tietotesti
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä opetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Huom. simulaatitot, työpajat ja MAPA pakollinen läsnäolo
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyö
- posteri HYL, T1 - K5
- itsenäiset tehtävät HYV/HYL
- MAPA HYV/HYL
- simulaatiot/työpajat HYV/HYL
Palliatiivinen hoitotyö
- itsenäiset tehtävät HYV/HYL
- dialoginen työpaja HYV/HYL
- Ylesh tentti, arviointi HYL, T1 - K5
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
-kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa