Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan palvelujärjestelmä ja sosiaalilainsäädäntö (10 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BZ35-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Jonna Brandt
  • Pia Harju
  • Minna Manelius

Vastuuopettaja

Jonna Brandt

Ryhmät

  • SSB224SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutosta, sen tavoitteita ja haasteita globalisoituneessa maailmassa
- jäsentää suomalaisen sosiaaliturvan rakenteen ja palvelujärjestelmän
- käyttää ja soveltaa sosiaalilainsäädännön perusteita

Toteutustapa

Opintojakson opetus toteutetaan lähi- ja etäopetuksena. Lähiopetuspäivät pidetään Hyvinkään kampuksella. Etäopetusta ei tallenneta. Opintojakso sisältää kampuksella järjestettävän monialaisen yhteistyöpäivän yhdessä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, joka avataan opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa. Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmätehtäviä. Osasta opintojakson tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta lisäksi voidaan hyödyntää vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaalit ovat nähtävissä Canvas-oppimisympäristössä, joka aukeaa opiskelijoille opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia, mutta opintojaksoon ei sisälly varsinaista työelämäprojektia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on Hyvinkään kampuksella 17.1.2025 klo 8.30.

Muita välttämätöntä läsnäoloa vaativia päiviä ovat opintojakson tentti, monialaiset yhteistyöpäivät sekä seminaari. Opintojakson orientaatiopäivässä 17.1.2025 selviää kumpaan monialaiseen yhteistyöpäivään osallistut.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole kansainvälisiä yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opintojakson kokonaistyöaika opiskelijalle on n. 270 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista arviointiosista:

1. Hyvinvointivaltion muutos 3 op
2. Sosiaaliturvan rakenteet ja palvelujärjestelmä 4 op
3. Sosiaalilainsäädännön perusteet 3 op

Opintojakso sisältää lähi- ja etäopetuksen lisäksi tentin, yksilö- ja ryhmätyönä toteutettavia oppimistehtäviä sekä monialaiset yhteistyöpäivät sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojaskon arviointiosat:

1. Hyvinvointivaltion muutos 3 op, yksilötyönä toteutettava essee-tehtävä sisältäen myös pienryhmään kuuluvien opiskelijoiden esseiden lukemisen ja keskustelun camvas-oppimisympäristössä. Essee arvioidaan asteikolla HYL, 1-5.
Arvioinnissa hyödynnetään tehtävään luotua arviointitaulukkoa.

2. Sosiaaliturvan rakenteet ja palvelujärjestelmä 4 op, yksilö- ja parityönä toteutettavia tehtäviä. Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla HYV-HYL, osa HYL, 1-5.

3. Sosiaalilainsäädännön perusteet 3 op, yksilötyönä toteutettava tentti, joka arvioidaan asteikolla HYL, 1-5.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, kun opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, jättää oppimistehtävät tekemättä ja / tai ei läpäise tenttejä ja/ tai ei osallistu läsnäolovelvollisiin päiviin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija palauttaa oppimistehtävät sovitusti, läpäisee tentin, osallistuu läsnäolovelvollisiin päiviin ja saavuttaa opintojakson tavoitteet tyydyttävästi. Opiskelija osoittaa osaavansa etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä käyttää ammattikäsitteitä tehtäviä raportoidessaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija palauttaa oppimistehtävät sovitusti, läpäisee tentin, osallistuu läsnäolovelvollisiin päiviin ja saavuttaa opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija osoittaa osaamistaan tiedon kokoamiseen ja hyödyntämiseen tarkoituksenmukaisesti tehtäviä raportoidessaan. Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmässä tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija palauttaa oppimistehtävät sovitusti, läpäisee tentin, osallistuu läsnäolovelvollisiin päiviin ja saavuttaa opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osoittaa erinomaista perehtyneisyyttä tietoperustaan ja hyödyntää sitä oivaltavasti ja kriittisesti tehtäviä raportoidessaan. Opiskelija hallitsee monipuolisen ja soveltavan ammattikäsitteiden käytön. Opiskelija edistää ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä.