Rehabilitation Process and Best Rehabilitation Practice (5 cr)
Code: SL00BX88-3001
General information
- Enrollment
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 31.03.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2.5 cr
- Virtual proportion
- 2.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Miska Mustonen
- Elina Jääskeläinen
- Teacher in charge
- Elina Jääskeläinen
- Groups
-
SLG223SAKuntoutuksen ohjaajan koulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
- Study unit
- SL00BX88
Learning outcomes
The student is able to
- plan a client-oriented and goal-oriented rehabilitation process suitable for the rehabilitee’s daily life
- recognise the rehabilitee’s needs and wishes and utilise them when supporting the client in preparing rehabilitation goals
- plan, implement and guide various individual, group and community-oriented rehabilitation processes
- act according to best rehabilitation practices, complying with the legislation on rehabilitation
- apply established and generally accepted operating methods based on research-based information
- document entries concerning the client, mastering the basic principles of making entries and structured documentation in accordance with the requirements of the client and rehabilitation plan.
Materials
Opintojaksolla hyödynnettään mm. seuraavaa kirjallisuutta sekä Canvasiin päivittyviä luentomateriaaleja.
- Autti-Rämö, I., Melkas, S., Rajavaara, M., Salminen, A., Aalto, A., & Seppälä, O. (toim.). Kuntoutuminen (2., uudistettu painos.). Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
- Suomen Kuntaliitto Ry. 2023. Kuntoutusohjausnimikkeistö Nomenklatur för rehabiliteringshandledning.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
15.1. Orientaatio Zoomissa (läsnäolovelvoite, luento-osuus nauhoitetaan)
23.1. Webinaari Zoomissa (nauhoitetaan)
5.2. Webinaari Zoomissa (nauhoitetaan)
12.2. Lähipäivä Otaniemen kampuksella (läsnäolovelvoite)
Opintojakson aikataulu näkyy myös Pakissa. 100 % läsnäoloa edellytetään orientaatiossa sekä lähitapaamisessa kampuksella.
Hylättyjen ja täydennettävien tehtävien mahdolliset uusintapäivämäärät löytyvät Canvasista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opiskelijan on tärkeä varata riittävästi aikaa itsenäisten tehtävien tekemiseen.
Content scheduling
Opintojakson keskeiset sisällöt ovat:
- Asiakaslähtöinen kuntoutuksen ohjauksen prosessi
- Rakenteinen kirjaaminen
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.